Index artisti straini
New Age
World/Traditional
Soundtrack
Electronic
Underground
Istorie/Genuri
Linkuri
Guestbook
Contact
[articole noi]
 21.09 new age(1)
Miscarea new age = muzica new age?
[tech info]
Cum sa concepi coperta unui CD?
CD-urile nu doar pentru muzica (DVD)
A doua fata a muzicii
Pirateria in Romania
Cum sa-ti promovezi muzica la radio
Demo-ul: cum sa iti lansezi muzica pe piata
[formular]
Pentru a ajuta la imbunatatirea site-lui, completati formularul urmator si puteti castiga in fiecare luna cate un cd. Apasati aici.



Cauta: Concurs!!! 5.03.2004
  Cum sa-ti promovezi muzica la radio ..//home

Ce trebuie sa faci ca sa ai un album pe suport CD produs la o calitate superioara, astfel incat sa fie difuzat la posturile radio? In materialul de fata veti primi cateva date tehnice de la renumiti redactori de radio din Statele Unite despre cum sa-ti produci o inregistrare pentru ca ea sa fie usor de 'manevrat' de catre un radio dj.

Se intampla aproape saptamanal: un CD promitator soseste la radio. Pana aici totul este bine. Muzica de pe el este de calitate, insa, din pacate, apar unele elemente de productie care pot reduce dramatic timpul de emisie alocat pentru acest CD: crossfade-uri ingrozitoare, piese 'taiate' brutal sau fade-outs neinspirate.

Exista moduri de a crea un CD astfel incat sa poata fi ascultat fara probleme acasa, insa la radio sa nu poata fi difuzat sau, cel putin, sa dea de lucru redactorului, care este, de altfel, destul de ocupat. Dar daca intentionati sa 'atingeti' ascultatorii si prin intermediul posturilor de radio in acest meterial veti gasi cateva date care pot fi utile.

Crossfade-uri fara rost

Crescand impreuna cu muzica mixata dj-lor, multi artisti incearca sa faca trecerea de la o piesa la lata prin crossfade-uri. Ei utilizeaza sunete electronice pentru a face o trecere subtila intre piese, insa rareori acest lucru iese perfect pentru a deveni o experienta placuta pentru ascultatori.

Problema apare insa la posturile de radio, care vor sa va difuzeze muzica si redactorii nu pot sa inceapa frumos cu o piesa (sau sa o termine), ea neavand un inceput sau un final delimitate clar din cauza acelor fade-outs neinspirate. Acest lucru nu ar fi valabil pentru redactorii radio care ar difuza intregul album, insa v-ati gandit ca acestia sunt destul de putini, totusi?

Si mai incercati inca o varianta: ascultatorii care acasa au pasiunea de a asculta un album cu CD playerul setat pe 'shuffle' sau 'random'. Cum suna o melodie fara un inceput si fara un final evidentiat in aceste cazuri?

Ce inseamna toate acestea? CD-ul vostru va fi difuzat mai putin la radio. nu este un boicot ci este natura umana. Sunt acele crossfade-uri chiar atat de importante pentru a va sacrifica posibilitatea de a va fi difuzate albumele la posturile de radio?

Fade-out

'Taierea' brutala pieselor este usor de facut, insa albumul va parea facut de un neprofesionist, care nu este in stare sa creeze un final placut pentru fiecare melodie compusa.

Daca ati compus o melodie cu un final frumos, nu incepeti sa reduceti volumul inainte de a fi incheiata si ultima nota muzicala. Vrem sa ascultam finalul natural al piesei, nu o 'creatie' a inginerului de sunet.

Mono-stereo

De multe ori in aceste zile ale tehnologiei este uitat faptul ca mai exista oameni care adculta muzica pe aparate radio sau casetofoane mono. Multi ascultatori au aparate radio cu ceas (mono) sau se afla la limita semnalului de emisie (unde sunetul mono este mai clar).

Verificati-va CD-ul daca este compatibil mono sau nu. Daca anumite efecte sonore dispar in mono, atunci mai aveti de lucrat la album. Acele efecte sonore speciale folosite pe album trebuie sa se auda clar si in mono, impreuna cu intreaga melodie, altfel s-ar putea sa ramaneti cu efectele si tema muzicala sa se piarda!

Pe de alta parte verificati sa nu aveti masterul facut numai in mono. Se mai intampla! Iar sunetul mono suna destul de neplacut in stereo.

Carcasele slim-pak

Aceste carcase foarte subtiri puse pe un raft intre alte CD-uri pot disparea in teancul tot mai mare care se strange la un post de radio. Ceea ce nu cred ca este de dorit pentru un artist.

  • crossfade= imbinare a 2 piese; intercalarea finalului unei piese muzicale peste inceputul urmatoarei piese.
  • fade-out= modul de a incheia o piesa muzicala prin reducerea treptata volumului sonor chiar inainte de finalul ei.
Autori: John Diliberto & Jeff Towne
New Age Voice Magazine
December 2001
Traducerea: Sergiu Rusu

.:home .:artisti romani .:interviuri .:discografii .:cdreview
© Copyright www.electrosound.ro 2002