Index artisti straini
New Age
World/Traditional
Soundtrack
Electronic
Underground
Istorie/Genuri
Linkuri
Guestbook
Contact
[articole noi]
 21.09 new age(1)
Miscarea new age = muzica new age?
[tech info]
Cum sa concepi coperta unui CD?
CD-urile nu doar pentru muzica (DVD)
A doua fata a muzicii
Pirateria in Romania
Cum sa-ti promovezi muzica la radio
Demo-ul: cum sa iti lansezi muzica pe piata
[formular]
Pentru a ajuta la imbunatatirea site-lui, completati formularul urmator si puteti castiga in fiecare luna cate un cd. Apasati aici.



Cauta: Concurs!!! 5.03.2004
  Pirateria in Romania ..//home

Semne de intrebare: este sau nu un produs pirat?

Un cumparator atent, care obisnuieste sa aleaga si sa studieze un produs inainte de a-l plati, poate avea dubii asupra calitatii si provenientei ilegale a casetei sau CD-ului atunci cand:
- acesta nu este comercializat intr-un magazin de specialitate sau care sa aiba un raion dedicat muzicii; tarabele sau vanzatorii volanti sunt cel mai des suspectati de piraterie;
- pretul este dubios de mic fata de produsele originale (cu 40-60% mai mic pentru CD-uri si 25-50% pentru casete);
- artisti renumiti apar sub un label necunoscut sau altul decat cel promovat (spoturile de promovare si videoclipurile difuzate de catre Atomic, MCM si diferite alte televiziuni mentioneaza de obicei labelul de care tine albumul sau piesa respectiva);
- coperta nu specifica adresa sau numarul de telefon al companiei producatoare; (cumparatorul nu se poate adresa nimanui daca are reclamatii legate de calitatea produsului);
- coperta este prost tiparita, culorile sunt sterse sau este evidenta obtinerea acesteia prin fotocopiere;
- coperta nu specifica un numar de catalog si nici detalii (numele compozitorilor sau informatii privind detinatorii de drepturi);
- calitatea sunetului acestor produse variaza in functie de aparatura pe care au fost multiplicate si este inferioara produselor originale (dar de asta se va convinge clientul dupa ce s-a procopsit deja cu produsul);
- pe produs nu a fost aplicata holograma care sa-l autentifice (timbrul argintiu); acest indiciu nu este insa foarte sigur - au fost depistate in mod repetat produse pirat purtatoare de holograma.

Cum delimitam originalul de copie

Caseta originala prezinta urmatoarele caracteristici:
- este amabalata in folie, deci sigilata;
- jacheta (coperta) este tiparita pe hartie de calitate, lucioasa, poarta sigla producatorului si un colant lucios de 3/3 mm, numit holograma sau timbru;
- holograma nu poate fi falsificata sau dezlipita de pe coperta fara ca aceasta sa fie deteriorata;
- calitatea sunetului este ridicata;
- caseta are un termen de garantie si in cazul in care prezinta unele defectiuni, ea poate fi returnata pentru inlocuire magazinului, intr-un anumit termen.

O parte din caracteristicile mentionate mai sus (coperta tiparita pe hartie lucioasa si ambalarea in folie) pot sa nu apara in cazul produselor lansate intr-un format inedit - uneori caseta nu contine carcasa de plastic ci un ambalaj de carton plastifiat care inlocuieste coperta sau orice alt suport (vezi albumul Vita de Vie - "Fenomental", lansat in 2000 de MediaPro Music si ambalat sub forma de cutie de medicamente sau maxi-single-ul "...Tu" al formatiei Voltaj lansat de Cat Music/Media Services in primavara 2002, sub forma de felicitare cu un decupaj in forma de inima). De asemenea au fost lansate extern CD-uri sub diverse forme geometrice si ambalate in cutii de metal, sticla, carton. Acestea insa reprezinta exceptii de la formatul standard, implica costuri de productie mai mari si sunt promovate ca atare ("Produsele originale Voltaj au inima"), deci sansele de a fi piratate sunt mai mici. Chiar si in cazul in care o parte dintre caracteristici lipsesc, cumparatorul se poate orienta dupa celelalte repere obligatorii (holograma, pretul, sigla producatorului, numarul de catalog).

CD-ul original poate fi identificat dupa aceleasi caracteristici ca si ale casetei, avand in plus, pe CD-ul propriu-zis din interiorul carcasei, un inel transparent ce poarta un cod SID (Source Identification). Codul incepe de obicei cu litera L si contine 3 cifre. De asemenea el poarta literele IFPI, care inseamna Federatia Internationala a Producatorilor de Fonograme. Majoritatea CD-urilor pirat nu contin un astfel de cod - daca totusi o copie poarta un cod, ea poate fi descoperita imediat deoarece IFPI si Philips Consumer Electronics controleaza folosirea codului in lumea intreaga.

Extrase autorizate din cartea: "Tot ce trebuie sa stii despre industria muzicala din Romania"
Editor: Luminita Lupascu (Box Office)
Detalii suplimentare: www.box-office.ro
.:home .:artisti romani .:interviuri .:discografii .:cdreview
© Copyright www.electrosound.ro 2002