Index artisti straini
New Age
World/Traditional
Soundtrack
Electronic
Underground
Istorie/Genuri
Linkuri
Guestbook
Contact
[articole noi]
 21.09 new age(1)
Miscarea new age = muzica new age?
[tech info]
Cum sa concepi coperta unui CD?
CD-urile nu doar pentru muzica (DVD)
A doua fata a muzicii
Pirateria in Romania
Cum sa-ti promovezi muzica la radio
Demo-ul: cum sa iti lansezi muzica pe piata
[formular]
Pentru a ajuta la imbunatatirea site-lui, completati formularul urmator si puteti castiga in fiecare luna cate un cd. Apasati aici.



Cauta: Concurs!!! 5.03.2004
  Interviu Vangelis 1996 ..//home

Acest interviu a aparut in numarul din Decembrie 1996 a revistei " Music Tone " , publicata de catre filiala greaca a Academiei de muzica a Yamaha si distribuita gratuit studentilor si la magazinele Yamaha din intreaga Grecie.

Chiar daca Vangelis nu prea da interviuri, a facut de data asta o exceptie, pentru ca se adreseaza in special tinerilor buimaciti de multitudinea optiunilor muzica & tehnologie disponibile pe piata. In acest interviu Vangelis incearca sa atraga atentia tinerilor asupra unor subiecte pe care el le considera pilduitoare in privinta tehnologiei muzicale din secolul nostru.

Care a fost prima chemare spre muzica ? Ce v-a facut sa intrati in lumea muzicii ?

Nimic special. De cand ma stiu, muzica a fost alaturi de orice faceam si gandeam si a reprezentat cel mai bun vehicol de a intelege lumea si de a comunica cu natura.

Ce simte un artist atunci cand primeste un premiu de recunoastere internationala ?

Nu stiu ce simte un artist, insa personal simt o mare responsabilitate.

Cu siguranta, grecii s-ar putea plange de aparitiile rare ale dumneavoastra in Grecia .De ce nu dati concerte mai des in tara in care v-ati nascut ?

Concertele reprezinta ceva ce nu m-a atras prea mult in cariera mea. In afara de ocaziile filantropice, stiintifice sau nationale. De asta aparitiile mele in si in afara tarii mele sunt putin numeroase…

Aveti vreo dorinta neimplinita de a aparea intr-un cadru specific ?

Prefer intalnirile ce au un magnetism special si suntem foarte norocosi ca tara noastra e plina de astfel de intalniri.

E un lucru sigur ca ati influentat utilizarea sintetizatorului in tehnologia muzicala in general. Reprezinta sintetizatoarele vehicolul ideal pentru a va exprima si de ce ?

Avand omul ca si punct de referinta, datorita tehnologiei putem folosi instrumentele electronice muzicale ca un soi de telescop sau chiar de microscop pentru a intelege legile muzicale ce nu sunt deloc diferite de orice lege a universului. As dori sa mentionez prefata pe care am scris-o pentru cartea lui Gabriel Jacobs si Panickos Georgiadis "Music and New Technology-The MIDI Connection" si publicata in 1991 la Londra : " De multe ori in trecut mi-am pus intrebarea : Care e opinia mea referitoarela claviaturi, sintetizatoare si tehnnologia moderna. Intotdeauna mi s-a parut greu sa raspund de o maniera completa. Motivul e evident. Nu e usor sa definesti lucrul pe care il faci. Definim claviaturile ca lucruri ce au clape, ca si instrumente ce sunt facute pentru a fi interpretate de oameni sau lucruri ce au claviaturi dar sunt departe de a reprezenta un instrument ? Vezi tu, in momentul in care omul si-a construit pirma toba, primul flaut, prima vioara etc, a creat cu siguranta ceva din nevoia de a-si crea un sunet in felul sau. In timp ce roata reprezenta o inventie, care ne va duce la cucerirea cuniversului, cu instrumentele de astazi nu cred ca vom controla universul. Motivul e simplu. Investind in tehnologie si crezand ca vom cuceri universul, facem greseala de a subestima faptul ca omul e mai bun decat masina in aceasta era. Cu alte cuvinte, in loc sa folosim instrumentele in beneficiul nostru, noi suntem cei care suntem folositi din ce in ce mai mult dec ele. Din punctul meu de vedere, ca fan al tehnologiei inca din copilarie, felul in care s-a evoluat a devenit un cosmar. Si e datorita felului monopolist al disegnirol si producatorilor in abordarea tehnologica. Ei sunt responsabili de lipsa de expresie si de acces direct. In loc sa scurteze dinstanta dintre momentul creatiei si momentul interpretarii, se intampla exact pe dos, iar aceasta distanta se mareste pe zi ce trece. In ciuda acestora, e de inteles ca nu e nimic rau in tehnologie. Ceea ce e rau, e pur si simplu design-ul instrumentelor electronice. E cunoscut ca in istoria umanitatii, descoperirile mari si importante sfarsesc prin a fi folosite gresit si in scopuri gresite. De aceea sper si doresc ca vom putea atrage atentia asupra acestei probleme pentru ca muzica si creatia sunt lucruri foarte serioase, mult mai mult decat simpla distractie sau cu valoare pur comerciala. Muzica si creatia in general sunt valva de siguranta pentru umanitate, fara sa uitam desigur umorul. De aceea fac un apel la toti cititorii si producatorii sa ia in serios aceasta chestiune, pentru un paradis tehnologic, nu facut doar pentru a ne uita la el, ci pentru a trai in interioriul lui, mentinand in sfarsit un contact cu Legea Universala.

Odata cu aparitia albumului 'Direct" ati prezentat o modalitate simultana de control al multiplelor generatoare de tonalitati de pe un singur sintetizator. E o tehnica pe care multi muzicieni ar vrea sa o poata stapani. Ce ii sfatuiti?

De vreme ce trebuia sa folosesc mai mult decat un singur instrument (sau informatie daca vreti) simultan, lucrul ce m-a determinat sa dezvolt tehnica accesului imediat - adica sa micsorez timpul de la momentul inspiratiei la momentul interpretarii, fara nici un ajutor de la computere sau canal MIDI - e faptul ca eu cred cu tarie ca cu cat timpul e mai putin, cu atat rezultatul e mai plin de intelesuri si mai precis. Din pacate, in majoritatea cazurilor - sau aproape intodeauna - muzicienii din Europa sau SUA nu folosesc metode personale, ci sisteme ce sunt scoase din cand in cand pe piata de catre producatorii de instrumente electronice, iar rezultatul e ca acesti muzicieni sunt fortati sa urmeze masina in loc sa o conduca ei pe ea. Probabil, ar fi bine si mai creativ daca toata lumea si-ar gasi propria modalitate de exprimare si creatie si sa nu fie impresionat de propunerile companiilor, a caror motivatie e de a castiga bani, fara sa se gandeasca la consecinte. Iar aceste consecinte sunt multiple, de pilda uniformitatea si lipsa de originalitate, continua ajustare fortata a noilor cerinte a fiecarui model nou ce sfarsesc prin a-ti da dureri de cap. Tot calatorind in rastimpul asta, ba prin Europa, ba prin America, am descoperit ca majoritatea laboratoarelor muzicale s-au transformat din centre pline de viata, in camere lipsite de viata, unde numerosi muzicieni si tehniciei dau impresia ca sunt atrasi in interiorul unei cutii patrate, tinand in mana faimosul mouse, incercand, sau mai bine zis implorand, computerul sa cante. Dimpotriva, daca stapanesti un instrument si te poti exprima prin intermediul lui, poti crea o incuietoare de siguranta gigantica pe toata viata. Insa atunci cand nu se intampla, incerca sa gasesti o solutie de compromis in privinta computerelor, ce sunt concepute in mare doar din ratiuni practice si nu pentru creatie artistica, prin urmare devii sclavul caracterului lor straniu. In felul asta, mai devreme sau mai tarziu, faptele valoroase ale expresiei umane imediate va fi pierdut. In comparatie cu explozia muzicala si prospetimea si entuziasmul de acum, toate acestre ferestre, mouse-uri si nenumarate ore pierdute pentru a obtine un rezultat muzical vor reprezenta o imagine trista pentru viitor.

Exista multe scoli de muzica ce cauta sa predea utilizarea tehnologiei in muzica. Care e, din punctul dumneavoastra de vedere, cea mai buna metoda?

Chiar daca aceste scoli exista, ele folosesc din pacate metode pentru masini si nu pentru oameni. Asa ca, dupa cum se vede, daca vrem sa respectam natura umana trebuie sa avem scoli ca atare.

Care credeti ca va fi evolutia viitoare a sintetizatoarelor?

Cred va fi mai umana, adica un design mai bun, in asa fel incat sa poata ajuta expresia artistica si nu blocarea mintii si sufletului.

Ce nivel de cunoastere credeti ca va trebui sa posede cineva pentru a folosi sintetizatoarele in mod corect?

In primul rand, sa stie sa aleaga din multele modele de pe piata, cel pe care il va folosi. Iar pentru a face asta, trebuie sa-si respecte timpul si sa se puna inaintea sintetizatoarului pe care il va alege. Ar fi bine sa aibe cat mai multe cunostinte muzicale si tehnice posibil, pentru a nu fi impresionat de oferta multelor companii din domeniu. Insa cel mai important e sa simta responsabilitatea, pentru ca muzica e un dar de la Dumnezeu, ce are puterea deopotriva de a cauza cel mai mare bine, sau de a distruge.

Dupa atatia ani de lucru cu sintetizatoarele, ce puteti sugera unei companii ce intentioneaza sa produca un nou echipament.

Dupa toti anii astia, va pot spune cu siguranta ca din 1970 pana astazi, nu a existat vreo firma care sa fie in stare sa produca un astfel de instrument cu continuitate absoluta, in asa fel incat instrumentul sa poata fi imbunatatit. Asta l-ar fi ajutat pe muzician sa devina mai bun, iar ca urmare, instrumentul si instrumentistul ar fi evoluat impreuna, asa cum s-a intamplat in cazul instrumentelor acustice, ca pianul, vioara, alamurile etc. Mi-as dori ca firmele sa realizeze marea responsabilitate pe care o au fata de tineri. Ar fi bine sa se regandeasca felul de concepere si realizare a unui sintetizator, pentru ca aceste instrumente electronice sunt, datorita tehnologiei, unele din cele mai mari realizari ale secolului nostru.

Ce ati sfatui un student in tehnologie moderna, ce va priveste ca un idol?

Sa nu ma priveasca ca un idol!

Cum functionati pentru a crea o compozitie? E ceva ce va starneste inspiratia sau doar stati in fata pianului sau sintetizatorului si compuneti spontan o piesa?

Prin a fi pregatit… restul vine de la sine.

Cum poate fi combinata muzica traditionala greaca cu tehnologia moderna si sintetizatoarele?

Pentru a continua traditia e mai bine sa o cunoastem si sa o simtim ca trebuie sa o continuam. E suficient pentru a-ti permite sa folosesti orice instrument doresti.

Credeti ca muzica traditionala greceasca ar putea fi populara si in afara Greciei?

Totul e posibil cand sufletul nostru e sigur de asta si o doreste.

Cat de informati credeti ca sunt grecii in privinta muzicii?

Nu exista calitate sau muzica comerciala. Dimpotriva, exista muzica sincera si muzica produsa. Cu siguranta muzica produsa e promovata, fara ca producatorilor sa le pese de consecintele ce apar si apar.

Cat de serioase sunt studiile muzicale din Grecia si cum va explicati cresterea continua a abolventilor de conservator?

E foarte pozitiv sa ai o asemenea crestere a studentilor in muzica. Pe de alta parte, conservatoarele ar trebuie sa fie mai atente si mai responsabile.

Care sunt planurile dumneavoastra pe viitor? Aveti vreo dorinta neimplinita, pe care ati dori s-o impliniti?

Mi-as dori sa fiu intotdeauna pregatit sa indeplinesc dorintele MUZICII, oricand vrea EA.

traducere Cristi Muresan
.:home .:artisti romani .:interviuri .:discografii .:cdreview
© Copyright www.electrosound.ro 2002