Index artisti straini |
New Age |
World/Traditional |
Soundtrack |
Electronic |
Underground |
Istorie/Genuri |
Linkuri |
Guestbook |
Contact |
|
Ce cautati sa aveti intr-un studio de inregistrari?
Caut sa am o camera de control mare, in care sa pot lucra,
si oameni de treaba, asta e tot.
Folositi mai des vreun tip specific de echipament, sa
zicem de mixere?
Pai, nu-mi prea place pupitrul SSL; prefer mai mult fader-ele
autoreglabile.
Ca sistemul Massenburg?
Da, cred ca e mult mai uman. Insa din nou, nici asta nu
e un lucru prea important. E un alt mit de care ai nevoie
pentru a-ti crea muzica. De fapt, tehnologia te poate
opri din a-ti face muzica. Sa programezi tot ce ai compus
dureaza trei zile pana sa inserezi o amarata de nota!
Mozart ar fi scris o simfonie in timpul pe care si-l aloca
cineva cu programarea diferitelor tirpuri de echipament!
Apreciati SSL pentru automatizarea mixajului?
Mix-ul nu e important, mixajul provine din interiorul
fiintei, oricum. Gasesc toate acestea foarte primitive.
Pe ce pupitru lucrati deocamdata?
Pe un SSL, din pacate
Sa fie atunci adevarat faptul ca folositi SSL-ul, in ciuda
faptului ca nu va place, din cauza ca nu exista o alta
consola care sa va satisfaca?
Nu, e doar pentru ca lucrez intr-un studio condus de prieteni
buni de ai mei, o echipa buna. Prefer sa lucrez cu oameni
de treaba decat sa am un pupitru care sa nu-mi placa,
sau mai rau ,decat sa lucrez cu un pupitru bun si indivizi
neplacuti.
Dar SSL-ul nu e in beneficiul inginerului de sunet care
face mixajul?
Eu fac mixajul.
Atunci, nu gasiti benefica aceasta facilitate?
As gasi-o benefica daca as apasa un buton si as vedea
faderele mergand inapoi in pozitie initiala, insa aceasta
facilitate nu-mi apare decat pe blestematul de monitor!
E momentul in care ai acel sistem in care totul merge
inapoi
Va referiti la fader-ele autoreglabile
Nu numai la ele, ci si la EQ-ul autoreglabil! Si atunci
mai vorbim. Bineinteles, e bine sa vezi unde ai ramas
folosind sistemul "total recall" (de pe monitor),
insa ar fi fost bine ca consola in sine sa se fi schimbat
fizic intre timp.
Albumul Page of Life, pe care l-ati editat recent impreuna
cu Jon Anderson; cum a decurs colaborarea? Scrieti impreuna?
Da, foarte spontan, nu cine stie ce.
In studio?
Da, interpretam ceva, cantam ceva, terminat, la revedere.
Va inregistrati demo-urile si le luati cu dumneavoastra
in studio?
Nu, inregistram piesa la sfarsit, unde lui Jon ii place
sa-si suprapuna vocea. Asta e tot, nimic mai mult. N-avem
nevoie de pregatiri preliminare. Nu ne-am considerat niciodata
a fi niste actori in studio-ul noastru. Pentru el a fost
o schimbare, pentru mine a fost o schimbare, nimic mai
simplu.
Care e contributia lui Jon Anderson, in afara de cea vocala?
In mare parte, energia, pentru ca atunci cand am facut
ceva, e gata facut. Nu facem nimic pre-conceput, nu discutam
modalitatile de a realiza ceva. Poate in timpul inregistrarilor,
daca am nevoie de anumite efecte, am nevoie de sugestii.
Insa, de vreme ce facem lucrurile foarte repede si foarte
spontan, nu prea exista discutii.
Cand va creati propria muzica, mai ales cand e vorba de
o coloana sonora pentru un film, aveti nevoie prima data
de un demo?
Nu. Niciodata.
Deci echipamentul din camera dumneavoastra de hotel safisface
nevoile studio-ului dumneavoastra.
Da.
Apoi faceti mixajul in studio?
Foarte, foarte rar. Am un rezultat complet inca de la
prima inregistrare. Daca imi ascultati albumele veti descoperi
ca rar fac mixajul. Chiar la inceputuri, fara vreun sistem
MIDI, faceam foarte putine mixaje.
Fara editari?
Cateodata, daca se intampla sa apara vreo greseala. Insa
in cazul Simfoniei nr. 3 (lucrare noua), muzica dureaza
45 de minute si nu a fost nevoie de nici o editare.
Deci, ati stat acolo timp de 45 de minute si ati compus
piesa de la un capat la altul?
Da. Intotdeauna fac asa - pentru mine nu e nimic exceptional.
Cateodata poti canta timp de 20 de minute si sa faci 10
greseli, insa daca inregistrarea e buna, de ce sa o stric?
Daca se intampla sa existe vreo nota rea, o pot scoate
afara, insa descopar astea odata ce am terminat inregistrarea,
pentru ca in timp ce interpretez nu ma gandesc la ele.
In Chariots of Fire, ati interpretat la pian de la un
capat la altul?
De la un capat la altul. E singura modalitate pentru mine.
Inregistrarea cu pianul a fost primul lucru ce l-ati pus
pe banda?
Da, pianul si ritmul. Apoi au fost adaugate si altele.
Inteleg ca nu aveti un sistem predefinit al modalitatii
de concepere a unei piese.
Exact.
Lucrand asa de spontan de fiecare data, cum reusiti sa
le faceti pe toate odata?
Pentru ca sunt mai bun decat un computer! Nu incerc sa
ma vand prin intermediul acestui interviu, insa o fiinta
umana poate face lucruri pe care nemernicia asta de computer
nu le poate face. Oricine spune ca un computer poate face
lucrurile mai bine, greseste. Singurul lucru pe care il
poate face constant este generatorul de ritmuri. Cineva,
care va citi aceste randuri, se va intreba: "Spune
ca nu programeaza nimic, dar exista acolo un generator
de ritmuri" insa nu consider asta programare, pentru
ca in cadrul unei masinarii de genul asta, ai o anumita
caracteristica si doar urmaresti ritmul. Nu programez
nimic!
Prin urmare, reiterand ce ati spus, cand aveti de a face
cu o lucrare obisnuita - nu un proiect anume, cum sunt
coloanele sonore - va puneti in fata aparatelor, fie intr-o
camera de hotel, fie in studio, fara vreo idee pre-planificata
si incepeti sa cantati la toate instrumentele in acelasi
timp, inregistrandu-le pe banda imediat.
Da. In felul asta dai la iveala o BUCATA MUZICALA. Dumnezeu
stie ce fel de bucata muzicala
Unele din piesele
mele au fost scoase pe piata, iar lumea le cunoaste, iar
alte nu au fost inca scoase si nici nu vor fi vreodata.
Insa ma gandesc ca trebuie sa continuati sa lucrati la
o piesa, sa o imbunatatiti
Nu, e gata, terminata
Nu o reascultati?
Cateodata imediat, cateodata o luna mai tarziu. Nu am
o modalitate precisa. Cateodata, cu ocazia anumitor proiecte
cum sunt inregistrarile Jon and Vangelis, spun "OK,
pun dintr-asta putin aici si acolo", insa in cazul
lucrarilor simfonice pe care le-am realizat, nu am adaugat
niciodata nimic. Nu spun ca n-ar trebui sa o fac, dar
pana acum n-am simtit niciodata nevoia. Momentul muzical,
fie rau sau bun, a fost incheiat.
Luand in considerare frustrarea dumneavoastra fata de
noile tehnologii, nu ati incercat vreodata sa va concepeti
singur instrumentele?
Ba da. Chiar acum lucrez la cateva.
De exemplu
?
Un exemplu e cutia asta care imi ofera niste functii directe.
De pilda, daca vreau sa fac o chestie spontana pot sa
o fac folosind un sintetizator normal. Cand au aparut
pentru prima oara sequencerele - ca Roland-ul - puteai
inregistra o fraza si reauzi imediat; era ca si cum ai
fi cantat live. Apoi s-a schimbat abordarea, si desi inca
se mai numeau sequencere, trebuia acum sa te hotarasti
dinainte cate masuri vroiai, unde vroiai sa le pui si
asa mai departe. Prin urmare nu mai aveai acea abordare
spontana. Daca interpretezi pe un DX7 si simti ca trebuie
sa treci pe urmatoarea octava, trebuie sa accesezi trei,
patru sau cinci optiuni pentru a reusi lucrul asta, lucru
care te costa vreo 30 de secunde in timp real. Masina
mea imi permite sa fac lucrul asta imediat. Asa ca e vorba
de un raspuns in timp real, pentru ca pentru mine e vital.
Cred ca daca doi oameni cu talente identice ce interpreteaza
pe sintetizatoare, si unul ar folosi sistemul de care
vorbesc, iar celalalt sistemul care exista in comert,
primul ar fi de 100 de ori mai productiv decat cel din
urma. Sistemul pe care il avem deocamdata e un sistem
ce limiteaza talentul, cursivitatea, spontaneitatea, totul.
Dar aceasta cutie cu raspuns in timp real, a fost realizata
pentru dumneavoastra de un inginer?
Da. Si de acum inainte imi voi produce tot mai mult propria
aparatura. Poate ca le voi pune si in vanzare, nu neaparat
ca sa scot bani, ci doar sa ajut anumiti oameni. Nu vreau
sa incerc sa schimb nimic, ci spun doar ca ar fi frumos
daca companii ca Yamaha sau Roland ar face ceva pentru
a ne ajuta in aceasta privinta. Pentru ca un instrument
cu claviaturi sa fie interpretabil si uman, trebuie sa
fie o capodopera.
In ce ar consta?
Pai, fiecare clapa trebuie sa fie la fel de importanta
ca si degetul in sine, si lucrul asta e posibil. Trebuie
sa aiba note reale, de inalta calitate, ca cele ale pianului,
si atunci iti vor oferi acea tusa perfecta, un vibrato
perfect, orice vrei. Apoi daca vei vrea sa folosesti violoncelul,
flautul sau orice altceva pe aceeasi claviatura, ele trebuie
sa sune perfect. Claviaturile actuale iti ofera o anumita
tusa, dar mare branza n-am facut! E o tusa destul de primitiva.
Un sintetizator cu claviatura trebuie sa fie la fel de
bun ca o claviatura Steinway, sau un Bosendorfer, sau
alte piane bune. Ia asta, si raspunsul in timp real, si
atunci putem discuta. Folosesc pianul si pot folosi chiar
si o orchestra simfonica, insa vreau sa merg mai departe
de asta si o fac cu dificultate in fiecare zi.
traducere Cristi Muresan
|
|