Index artisti straini
New Age
World/Traditional
Soundtrack
Electronic
Underground
Istorie/Genuri
Linkuri
Guestbook
Contact
[articole noi]
 21.09 new age(1)
Miscarea new age = muzica new age?
[tech info]
Cum sa concepi coperta unui CD?
CD-urile nu doar pentru muzica (DVD)
A doua fata a muzicii
Pirateria in Romania
Cum sa-ti promovezi muzica la radio
Demo-ul: cum sa iti lansezi muzica pe piata
[formular]
Pentru a ajuta la imbunatatirea site-lui, completati formularul urmator si puteti castiga in fiecare luna cate un cd. Apasati aici.



Cauta: Concurs!!! 5.03.2004
  Interviu Vangelis 1992 ..//home

Ce cautati sa aveti intr-un studio de inregistrari?

Caut sa am o camera de control mare, in care sa pot lucra, si oameni de treaba, asta e tot.

Folositi mai des vreun tip specific de echipament, sa zicem de mixere?

Pai, nu-mi prea place pupitrul SSL; prefer mai mult fader-ele autoreglabile.

Ca sistemul Massenburg?

Da, cred ca e mult mai uman. Insa din nou, nici asta nu e un lucru prea important. E un alt mit de care ai nevoie pentru a-ti crea muzica. De fapt, tehnologia te poate opri din a-ti face muzica. Sa programezi tot ce ai compus… dureaza trei zile pana sa inserezi o amarata de nota! Mozart ar fi scris o simfonie in timpul pe care si-l aloca cineva cu programarea diferitelor tirpuri de echipament!

Apreciati SSL pentru automatizarea mixajului?

Mix-ul nu e important, mixajul provine din interiorul fiintei, oricum. Gasesc toate acestea foarte primitive.

Pe ce pupitru lucrati deocamdata?

Pe un SSL, din pacate…

Sa fie atunci adevarat faptul ca folositi SSL-ul, in ciuda faptului ca nu va place, din cauza ca nu exista o alta consola care sa va satisfaca?

Nu, e doar pentru ca lucrez intr-un studio condus de prieteni buni de ai mei, o echipa buna. Prefer sa lucrez cu oameni de treaba decat sa am un pupitru care sa nu-mi placa, sau mai rau ,decat sa lucrez cu un pupitru bun si indivizi neplacuti.

Dar SSL-ul nu e in beneficiul inginerului de sunet care face mixajul?

Eu fac mixajul.

Atunci, nu gasiti benefica aceasta facilitate?

As gasi-o benefica daca as apasa un buton si as vedea faderele mergand inapoi in pozitie initiala, insa aceasta facilitate nu-mi apare decat pe blestematul de monitor! E momentul in care ai acel sistem in care totul merge inapoi…

Va referiti la fader-ele autoreglabile…

Nu numai la ele, ci si la EQ-ul autoreglabil! Si atunci mai vorbim. Bineinteles, e bine sa vezi unde ai ramas folosind sistemul "total recall" (de pe monitor), insa ar fi fost bine ca consola in sine sa se fi schimbat fizic intre timp.

Albumul Page of Life, pe care l-ati editat recent impreuna cu Jon Anderson; cum a decurs colaborarea? Scrieti impreuna?

Da, foarte spontan, nu cine stie ce.

In studio?

Da, interpretam ceva, cantam ceva, terminat, la revedere.

Va inregistrati demo-urile si le luati cu dumneavoastra in studio?

Nu, inregistram piesa la sfarsit, unde lui Jon ii place sa-si suprapuna vocea. Asta e tot, nimic mai mult. N-avem nevoie de pregatiri preliminare. Nu ne-am considerat niciodata a fi niste actori in studio-ul noastru. Pentru el a fost o schimbare, pentru mine a fost o schimbare, nimic mai simplu.

Care e contributia lui Jon Anderson, in afara de cea vocala?

In mare parte, energia, pentru ca atunci cand am facut ceva, e gata facut. Nu facem nimic pre-conceput, nu discutam modalitatile de a realiza ceva. Poate in timpul inregistrarilor, daca am nevoie de anumite efecte, am nevoie de sugestii. Insa, de vreme ce facem lucrurile foarte repede si foarte spontan, nu prea exista discutii.

Cand va creati propria muzica, mai ales cand e vorba de o coloana sonora pentru un film, aveti nevoie prima data de un demo?

Nu. Niciodata.

Deci echipamentul din camera dumneavoastra de hotel safisface nevoile studio-ului dumneavoastra.

Da.

Apoi faceti mixajul in studio?

Foarte, foarte rar. Am un rezultat complet inca de la prima inregistrare. Daca imi ascultati albumele veti descoperi ca rar fac mixajul. Chiar la inceputuri, fara vreun sistem MIDI, faceam foarte putine mixaje.

Fara editari?

Cateodata, daca se intampla sa apara vreo greseala. Insa in cazul Simfoniei nr. 3 (lucrare noua), muzica dureaza 45 de minute si nu a fost nevoie de nici o editare.

Deci, ati stat acolo timp de 45 de minute si ati compus piesa de la un capat la altul?

Da. Intotdeauna fac asa - pentru mine nu e nimic exceptional. Cateodata poti canta timp de 20 de minute si sa faci 10 greseli, insa daca inregistrarea e buna, de ce sa o stric? Daca se intampla sa existe vreo nota rea, o pot scoate afara, insa descopar astea odata ce am terminat inregistrarea, pentru ca in timp ce interpretez nu ma gandesc la ele.

In Chariots of Fire, ati interpretat la pian de la un capat la altul?

De la un capat la altul. E singura modalitate pentru mine.

Inregistrarea cu pianul a fost primul lucru ce l-ati pus pe banda?

Da, pianul si ritmul. Apoi au fost adaugate si altele.

Inteleg ca nu aveti un sistem predefinit al modalitatii de concepere a unei piese.

Exact.

Lucrand asa de spontan de fiecare data, cum reusiti sa le faceti pe toate odata?

Pentru ca sunt mai bun decat un computer! Nu incerc sa ma vand prin intermediul acestui interviu, insa o fiinta umana poate face lucruri pe care nemernicia asta de computer nu le poate face. Oricine spune ca un computer poate face lucrurile mai bine, greseste. Singurul lucru pe care il poate face constant este generatorul de ritmuri. Cineva, care va citi aceste randuri, se va intreba: "Spune ca nu programeaza nimic, dar exista acolo un generator de ritmuri" insa nu consider asta programare, pentru ca in cadrul unei masinarii de genul asta, ai o anumita caracteristica si doar urmaresti ritmul. Nu programez nimic!

Prin urmare, reiterand ce ati spus, cand aveti de a face cu o lucrare obisnuita - nu un proiect anume, cum sunt coloanele sonore - va puneti in fata aparatelor, fie intr-o camera de hotel, fie in studio, fara vreo idee pre-planificata si incepeti sa cantati la toate instrumentele in acelasi timp, inregistrandu-le pe banda imediat.

Da. In felul asta dai la iveala o BUCATA MUZICALA. Dumnezeu stie ce fel de bucata muzicala… Unele din piesele mele au fost scoase pe piata, iar lumea le cunoaste, iar alte nu au fost inca scoase si nici nu vor fi vreodata.

Insa ma gandesc ca trebuie sa continuati sa lucrati la o piesa, sa o imbunatatiti…

Nu, e gata, terminata…

Nu o reascultati?

Cateodata imediat, cateodata o luna mai tarziu. Nu am o modalitate precisa. Cateodata, cu ocazia anumitor proiecte cum sunt inregistrarile Jon and Vangelis, spun "OK, pun dintr-asta putin aici si acolo", insa in cazul lucrarilor simfonice pe care le-am realizat, nu am adaugat niciodata nimic. Nu spun ca n-ar trebui sa o fac, dar pana acum n-am simtit niciodata nevoia. Momentul muzical, fie rau sau bun, a fost incheiat.

Luand in considerare frustrarea dumneavoastra fata de noile tehnologii, nu ati incercat vreodata sa va concepeti singur instrumentele?

Ba da. Chiar acum lucrez la cateva.

De exemplu…?

Un exemplu e cutia asta care imi ofera niste functii directe. De pilda, daca vreau sa fac o chestie spontana pot sa o fac folosind un sintetizator normal. Cand au aparut pentru prima oara sequencerele - ca Roland-ul - puteai inregistra o fraza si reauzi imediat; era ca si cum ai fi cantat live. Apoi s-a schimbat abordarea, si desi inca se mai numeau sequencere, trebuia acum sa te hotarasti dinainte cate masuri vroiai, unde vroiai sa le pui si asa mai departe. Prin urmare nu mai aveai acea abordare spontana. Daca interpretezi pe un DX7 si simti ca trebuie sa treci pe urmatoarea octava, trebuie sa accesezi trei, patru sau cinci optiuni pentru a reusi lucrul asta, lucru care te costa vreo 30 de secunde in timp real. Masina mea imi permite sa fac lucrul asta imediat. Asa ca e vorba de un raspuns in timp real, pentru ca pentru mine e vital. Cred ca daca doi oameni cu talente identice ce interpreteaza pe sintetizatoare, si unul ar folosi sistemul de care vorbesc, iar celalalt sistemul care exista in comert, primul ar fi de 100 de ori mai productiv decat cel din urma. Sistemul pe care il avem deocamdata e un sistem ce limiteaza talentul, cursivitatea, spontaneitatea, totul.

Dar aceasta cutie cu raspuns in timp real, a fost realizata pentru dumneavoastra de un inginer?

Da. Si de acum inainte imi voi produce tot mai mult propria aparatura. Poate ca le voi pune si in vanzare, nu neaparat ca sa scot bani, ci doar sa ajut anumiti oameni. Nu vreau sa incerc sa schimb nimic, ci spun doar ca ar fi frumos daca companii ca Yamaha sau Roland ar face ceva pentru a ne ajuta in aceasta privinta. Pentru ca un instrument cu claviaturi sa fie interpretabil si uman, trebuie sa fie o capodopera.

In ce ar consta?

Pai, fiecare clapa trebuie sa fie la fel de importanta ca si degetul in sine, si lucrul asta e posibil. Trebuie sa aiba note reale, de inalta calitate, ca cele ale pianului, si atunci iti vor oferi acea tusa perfecta, un vibrato perfect, orice vrei. Apoi daca vei vrea sa folosesti violoncelul, flautul sau orice altceva pe aceeasi claviatura, ele trebuie sa sune perfect. Claviaturile actuale iti ofera o anumita tusa, dar mare branza n-am facut! E o tusa destul de primitiva. Un sintetizator cu claviatura trebuie sa fie la fel de bun ca o claviatura Steinway, sau un Bosendorfer, sau alte piane bune. Ia asta, si raspunsul in timp real, si atunci putem discuta. Folosesc pianul si pot folosi chiar si o orchestra simfonica, insa vreau sa merg mai departe de asta si o fac cu dificultate in fiecare zi.

traducere Cristi Muresan
.:home .:artisti romani .:interviuri .:discografii .:cdreview
© Copyright www.electrosound.ro 2002