Vangelis
Papathanassiou ar fi putut da un chef in cinstea aniversarii sale in noaptea
de 29 Martie, sau ar fi putut fi trezit de ceremonia decernarii premiilor
Oscar, insa nu a facut nici una din ele. Mercurialul compozitor dormea dus
la 4 dimineata, cand a primit un telefon din Statele Unite prin care era
informat ca primise un Oscar pentru coloana sonora sintetizata din "Chariots
of Fire". Nu e un tip care sa se entuziasmeze repede. Nascut in Grecia,
intr-o familie de melomani, Vangelis a crescut cantand la pian si se spune
ca a inceput sa cante la acest instrument la varsta de 4 ani si a dat primul
concert la 6 ani. Ca adolescent, a devenit un popstar in tara sa natala
impreuna cu o trupa numita Formyinx, insa a parasit tara dupa lovitura de
stat din 1967. Indreptandu-se catre Anglia, a nimerit in mijlocul evenimentelor
portestatare ale studentilor, din Franta anului 1968. In Paris a gasit tot
un expatriat grec ca si el, Demis Russos, si au incropit o trupa numita
Aphrodite's Child. Vangelis a ajuns in cele din urma in Anglia pe la inceputul
anilor '70 si si-a implinit visul - realizarea unui "laborator"
de sinteza a sunetelor in cartierul londonez Marble Arch. Acolo barbosul
carliontat a creat coloane sonore pentru filme incepand de la "L'Apocalypse
des Animaux" pana la prezentul "Missing", albume de studio
ce infatiseaza electropoezia abstracta a "Beaubourg" si melodicitatea
superba din "Heaven and Hell" (a carei parti au fost preluate
si de serialul lui Carl Sagan, "Cosmos"). In prezent, Vangelis
lucreaza la coloana sonora a filmului "Blade Runner", cel mai
recent film al regizoului englez Ridley Scott, autorul thriller-ului "Alien".
Felicitari pentru Oscar si "La Multi Ani"!
Cati ani impliniti?
Oh, 3000 de ani. Sunt un tanar de 3000 de ani.
Se pare ca ati facut de toate in domeniul afacerilor
muzicale
Pentru a putea face ce fac astazi, a trebuit sa ma
ocup de multe afaceri cu muzica - sa castig suficienti
bani pentru a-mi construi un studio de inregistrari
si apoi sa fac ce-mi place mie. Ceea ce e mult mai sanatos,
mai creativ decat sa treci prin toate clasamentele si
pozitiile din topuri. Nu sunt impotriva acestora, insa
nu e ce urmaresc. Am fost foarte norocos ca am avut
parte de succes in perioada cu Formyinx - sa cant in
fata a 10.000 de oameni ce se isterizau pe stadioane.
A fost distractiv, insa nu ma interesa asta.
Cand ati trecut de la pian la claviaturi electronice?
Prima mea orga electronica a fost un Hammond. Insa
atunci cand au aparut sintetizatoarele, am sarit imediat
pe ele si mi-am creat mediul meu sintetizat. Am o colectie
impresionanta. Nu stiu cit sau scrie muzica, insa interpretez
la toate instrumentele, ori o fac cu o orchestra simfonica,
inregistrand pe banda, dictand. E acelasi lucru de fapt.
Orchestratia, compozitia - in scoala esti invatat despre
aceste lucruri, insa ei nu te pot invata un lucru. Nu
te pot invata creatia.
Sintetizatorul a deschis niste cai creative uimitoare.
Azi exista sintetizatoare ce necesita acelasi nivel
tehnic pe care ti-l cere interpretarea la o vioara, un
flaut sau orice altceva. Vreau sa spun ca sunt realmente
instrumente. Poti face ce doresti cu ele; sunt la discretia
fiintei umane. Nu mai exista scuze.
Sunteti la curent cu evolutia creatorilor pop la sintetizatoare
- Human League, Kraftwerk si toti ceilalti?
E o intrebare delicata. Sa va spun un lucru: nu stiu
daca e de vina comercialul sau muzicienii, insa pentru
mine acest gen de muzica suna ca animalele moarte. Vezi
o pasare frumoasa sau altceva - e fantastic, insa e
moarta. Si e intr-adevar trist. E perfect, stilul e
realmente uimitor, insa ceva lipseste.
Cu rezultatul extrem de popular al "Chariots of
Fire", veti mai putea crea lucruri impresioniste
ca "Beaubourg" pe viitor?
Da. Nu va puteti imagina ce am in studio. Vreau sa
spun ca am o cantitate incredibila de material pe care
nu-l pot comercializa pentru ca e imposibil sa scoti
10 albume pe an. Intotdeauna incerc sa scot pe piata
ceva ce se potriveste cu cerintele casei de discuri,
insa muzica mea nu se potriveste cu clasamentele. Eu
nu apartin modei. Asa ca am alte benzi ce deocamdata
nu pot fi scoase pe piata. Trebuie sa astepte 5 sau
10 ani.
Ati fost contactat pentru a-l inlocui pe Rick Wakeman
in cadrul Yes?
Da. De fapt il intalnisem pe Jon Anderson la Paris
si am devenit prieteni. M-a rugat daca nu vreau sa ma
alatur trupei, insa nu am vrut lucrul asta. Nu prea
sunt compatibil cu muzica lor.
Simtiti dorinta de a da concerte?
Da, insa exista intotdeauna acea situati anti-spontana
in privinta concertelor. Trebuie sa planuiesti lucrurile
dinainte; costurile sunt incredibile, enorme; la sfarsit
esti extenuat - nu este scopul concertelor mele. Concertele
nu sunt o masina de bani. Un concert e un moment pe
care tu il imparti cu ceilalti, iar daca ei vor aplauda
sau fluiera nu are importanta. E ca si o relatie amoroasa.
Nu e ceva de genul: "A, da. Am sa dau totul din
mine, trebuie sa-mi creez succes pentru ca turneul trebuie
sa fie de succes, pentru ca trebuie savand albume".
Toata mizeria asta. Dupa care devii parte a masinariei
music-business-ului. Si apoi mori. Nu-mi place lucrul
asta.
traducere Cristi Muresan |