Va
puteti imagina cat de placut surprins am fost: ascultam postul de radio
german "Schwingungen", cand s-a anuntat ca TD a castigat premiul
ascultatorilor pentru "cel mai bun artist al tuturor timpurilor".
Si daca ar fi fost doar atat, dar l-au mai invitat si pe Edgar Froese in
direct la telefon.
Am incercat sa traduc acest interviu
cu el. Nu sunt un traducator profesionist, asa ca imi
cer scuze lui Edgar daca nu am reusit sa reproduc 100%
din ce a declarat Hilmar.
Joi, 17 Februarie 1994, 10:45 pm;
gazda spectacolului, Winfried Trenkler tocmai reprodusese
o secventa din "Tangram":
W.T.: Si acum, castigatorul in direct la telefon. Buna
Edgar. Vorbesti cumva din Berlin?
... ( se aude o voce ce stabileste
legatura)
W.T.: Draga Edgar, stii, cred,
de cateva minute ce se intampla aici, care este scopul
acestui telefon. Tocmai il sunasem pe agentul tau in
seara asta pentru exclusivitatea unui interviu in direct,
lucru cu care ai fost de acord. Prin urmare: Felicitari
pentru aceasta reusita in sondaje. Esti pe departe cel
mai popular artist al muzicii electronice!
E.F.: Ma bucura, Winfried. Vreau sa transmit si un mare
"Va multumim" din partea noastra, catre toti
cei care au votat pentru noi la aceasta categorie.
... (conversatie mai lunga asupra celei de-a 10-a aniversari
a emisiunii)
W.T.: Nu avem "experti' printre
ascultatori, asa ca permite-mi sa spun ca Edgar Froese
este fondatorul Tangerine Dream si este cel care a ramas
in trupa de la inceputuri pana in ziua de astazi. Este
creierul, fondatorul, motorul, cel care reprezinta TD
mai mult decat oricine altcineva. Intre timp fiul sau
s-a alaturat trupei si acum sunteti un duo.
W.T.: Acum cativa ani, dupa ce ai
castigat votul annual pentru cel mai bun artist al tuturor
timpurilor (pe care cred ca l-ai castigat de vreo 4
sau 5 ori la rand), ai spus: "Oameni buni, de ce
nu votati si pe altcineva?" Si chiar asa s-a si
intamplat, nemaifiind votat de atunci.
E.F.:Winfried, cred ca esti de acord cu mine ca emisiunea
ta are ascultatori inteligenti.
W.T.: Da, poti sa spui si asa.
... (discutie lunga asupra cantitatii si calitatii
voturilor etc.)
W.T.: Haide sa aruncam o privire
si asupra vestilor mai recente. Mi s-a spus (si stirea
deja zboara prin presa) ca ai fost nominalizat din prima
pentru trei categorii Grammy. Poti sa ne dai detalii
despre acest lucru?
E.F.: Pai, a fost simplu. Am fost nominalizati pentru
cel mai bun vidioclip de lung metraj, din concertul
nostru de la Seattle de anul trecut (220-volt-live),
a doua nominalizare a fost pentru cel mai bun album,
tot pentru 220-volt-live, iar a treia, care ne-a surpins
si pe noi, a fost pentru cea mai buna trupa de rock
intrumental. Am facut un lucru in gluma in timpul concertului,
pentru ca ne consideram urmasi ai lui Hendrix din vremurile
sale de inceput, asa ca am folosit "Purple Haze"
ca si incheiere a turneului american. Piesa a aparut
si pe album si acum suntem nominalizati pentru cel mai
bun rock instrumental, care este o adevarata supriza
pentru noi.
W.T.: Vreau doar sa adaug ca
"Grammy"-ul este un echivalent al "Oscar"-ului
in lumea muzicala. Asa ca banuiesc ca o sa zbori in
Statele Unite in urmatoarele zile pentru a afla cu infierbantare
daca vei primi sau nu aceste trei premii.
E.F: Nu as spune chiar "cu infierbantare".
E al treilea an cand participam, insa situatia sta cam
asa: in prima zi are loc ceremonia de la Radio City
Music Hall din New York si aici se poate discuta cu
oamenii pe care nu I-ai putut intailni in timpul anului,
pentru ca toata lumea buna a muzicii se afla aici, multi
muzicieni, si daca il cunosti pe fiecare din diferite
turnee e placut sa porti o conversatie ca sa spun asa
"de specialitate".
W.T.: Da, dar dupa asta, cand
sunt sunt facute public numele castigatoare, nu te roade
curiozitatea, sau stii deja despre ce e vorba?
E.F.: Nu , fireste ca nu ai cum sa stii. Multi habar
n-au, altii cred ca e o chestie deja aranjata, asa cum
e si cu Oscar-urile. Insa totul se petrece cam asa:
exista un birou de avocatura in Los Angeles unde sunt
trimise toate voturile comisiei de votare, iar rezultatele
sunt tinute complet secrete sub subraveghere notariala
pana cand cu o ora inainte de inceperea comisiei sunt
trimise pentru a fi ulterior deschise. E imposibil sa
cumperi informatia sau altceva de genul asta, iar Academia
ce pregateste intreaga ceremonie consta doar din muzicieni.
E doar o afacere intre muzicieni, iar daca castigi intr-adevar
un Grammy nu e permis nici macar unui reprezentant al
companiei de discuri sau vreunui agent al cantaretului
sa primeasca premiul. El trebuie inmanat doar cantaretului.
Altimnteri e trimis prin posta.
W.T.: Fii sigur ca atat eu cat
si toti ascultatori sau fanii ce ne asculta acum o sa-ti
tinem pumnii si speram sa ai succes. Te-as mai ruga
doar o informatie: ai spus ca ai fost nominalizat pentru
albumul 220-volts, insa la categorie ai uitat sa spui.
E.F.: In Billboard se afla o categorie numita 'Contemporary
Adult / New Age', insa in ceea ce priveste ultima definitie
si cred ca si ascultatorii sunt de aceeasi parere, nu
prea suntem de acord, dar oricum este categoria pentru
care am fost nominalizati.
W.T.: Cu alte cuvinte este chiar
categoria 'Schwingungen', mai pe intelesul tuturor.
E.F.: Eh, ....
W.T.: Edgar, inainte de a ne
lua ramas bun, am auzit ca in prezent lucrezi la un
album de studio.
E.F.: Da, e adevarat.
W.T.: E o uzanta a acestei
emisiuni, de fiecare data cand e vorba de o dezbatere
publica, ca eu sa nu fiu singur in studio. Cateodata
suntem insotiti de un muzician, alteori de un ascultator
care este profund interesat; oricum in studio se afla
doua persoane ce vor sa-ti vorbeasca, cealalta fiind
Chris Heoppner din Muenster, care are si el o intrebare
pentru tine.
C.H.: Buna seara si felicitari,
in numele tuturor fanilor deasemeni. O intrebare ce
e foarte importanta si pentru fani: Care va fi noua
orientare pe termen lung a Tangerine Dream? Veti ramane
la o muzica orientata spre rock si spre aparitii pe
scena, sau intentionati sa va reintoarceti spre zonele
mai sferice, de unde ati pornit de fapt?
E.F.: E normal sa apara intrebari de genul acesta, nu
numai de la tine ci si din partea marii majoritati a
fanilor nostri. Vreau sa profit de aceasta ocazie si
sa spun ce simt in legatura cu aceasta chestiune. Credem
ca cineva care lucreaza serios in aceasta meserie (si
v-as ruga sa ma luati in serios) poate face o muzica
pe care in mod normal o reprezinta, iar daca noi, in
anul 1994, nu mai VREM sa cantam asa cum cantam in 1975
sau 1978, atunci v-as ruga sa ma scuzati, dar e un proces
evolutiv natural. Muzica pe care a compus-o Tangerine
Dream de-a lungul anilor este un jurnal muzical, jurnalul
nostru. Si cine vrea sa-l rasfoiasca e invitat sa o
faca. Nu ne suparam cand oamenii ne spun: "OK,
ne oprim aici, nu mai putem asculta asa ceva, ne depaseste
..."
C.H.: (intrerupe) Nu, nu asta vroiam
sa spun. Ma gandeam daca veti aborda in viitor ceea
ce faceati pe vremuri, sau considerati ca va aflati
pe o alta pista pe care veti ramane pentru o vreme?
E.F.: Pot doar sa spun un singur lucru: in acea perioada
muzica noastra se numea "meditation music"
si asta apartine trecutului. Vreau sa accentuez: n-o
sa mai compunem asemenea muzica! Consideram ca exista
nenumarati artisti care pot canta acest gen de muzica
la fel de bine. Si cred ca auditoriul e capabila sa-si
selecteze muzica de care are nevoie si care ii place.
Ne vom aventura intr-o directie si mai exeperimentala.
Urmatorul album pe care tocmai l-am inceput va merge
intr-o directie diferita, noi...
C.H.: (intrerupe) Cu noua casa de
discuri?
E.F.: mmm ..., nu vreau sa spun prea mult despre asta
inca. Insa din punct de vedere muzical, va fi o schimbare
totala si cred ca a fi muzician tine si de aventura:
trebuie sa-ti permiti libertatea de a-ti croi drum printre
tufisuri, sa marsaluiesti prin jungla sau sa te plimbi
pe o strada daca vrei sa te relaxezi pentru o clipa.
Cred ca acest gen de onestitate trebuie sa vina si din
partea celor care te asculta. Dar daca aceasta onestitate
nu exista e in regula, artistul va face ceea ce crede
el de cuviinta.
C.H.: Da, fireste, asa este modul in care se creaza
astazi, oamenii incearca lucruri noi. Inca o scurta
intrebare. Ati fost foarte activi in privinta muzicii
de film, ati facut coloane sonore pentru filme celebre;
va ganditi sa continuati aceasta performanta?
E.F.: Comenzile noastre sunt multe insa nu vom mai compune
muzica de film! n-am mai compus muzica de film de peste
un an, pentru ca am observat ca e o munca unde trebuie
sa lucrezi ca pe banda rulanta. Poti castiga multi bani
din asta si e chiar interesant mediul in care lucrezi,
oameni care se invart pe langa tine tot timpul, insa
te pierzi uneori in lumea asta. Trebuie sa asculti intotdeauna
ce spune regizorul, producatorul, tot staff-ul acela
de la Hollywood, totul merge pentru o vreme, insa la
un moment dat te opresti si te intrebi: de ce trebuie
sa fac o muzica care sa inceapa cu? Iar muzica de film
imi sta in cale din pacate. Poate ca o facem odata si
muzica de film, insa pentru moment ne-am retras definitiv
din aceasta lume si vrem sa ne reintoarcem la lucruirle
pe care eram obisnuiti sa le facem, muzical vorbind,
si sa le exploatam experimental cu mijloacele tehnice
de care dispunem astazi.
W.T.: Acceptam acest lucru si
cred ca sunt in asentimentul tuturor ascultatorilor.
De aceea ati si fost votati astazi. Edgar, urmandu-si
vorbele, vom avea parte pentru totdeauna de adevaratii
Tangerine Dream. Ma bucur sa stiu acest lucru. Toate
cele bune si succes in America. La revedere si o seara
spornica!
E.F.: Toate bune, tie si ascultatorilor tai. Bye.
traducere: Cristi Muresan
|