Index artisti straini
New Age
World/Traditional
Soundtrack
Electronic
Underground
Istorie/Genuri
Linkuri
Guestbook
Contact
[articole noi]
 21.09 new age(1)
Miscarea new age = muzica new age?
[tech info]
Cum sa concepi coperta unui CD?
CD-urile nu doar pentru muzica (DVD)
A doua fata a muzicii
Pirateria in Romania
Cum sa-ti promovezi muzica la radio
Demo-ul: cum sa iti lansezi muzica pe piata
[formular]
Pentru a ajuta la imbunatatirea site-lui, completati formularul urmator si puteti castiga in fiecare luna cate un cd. Apasati aici.



Cauta: Concurs!!! 5.03.2004
  Interviu Edgar Froese - Grammy ..//home

Va puteti imagina cat de placut surprins am fost: ascultam postul de radio german "Schwingungen", cand s-a anuntat ca TD a castigat premiul ascultatorilor pentru "cel mai bun artist al tuturor timpurilor". Si daca ar fi fost doar atat, dar l-au mai invitat si pe Edgar Froese in direct la telefon.

Am incercat sa traduc acest interviu cu el. Nu sunt un traducator profesionist, asa ca imi cer scuze lui Edgar daca nu am reusit sa reproduc 100% din ce a declarat Hilmar.

Joi, 17 Februarie 1994, 10:45 pm; gazda spectacolului, Winfried Trenkler tocmai reprodusese o secventa din "Tangram":

W.T.: Si acum, castigatorul in direct la telefon. Buna Edgar. Vorbesti cumva din Berlin?

... ( se aude o voce ce stabileste legatura)

W.T.: Draga Edgar, stii, cred, de cateva minute ce se intampla aici, care este scopul acestui telefon. Tocmai il sunasem pe agentul tau in seara asta pentru exclusivitatea unui interviu in direct, lucru cu care ai fost de acord. Prin urmare: Felicitari pentru aceasta reusita in sondaje. Esti pe departe cel mai popular artist al muzicii electronice!

E.F.: Ma bucura, Winfried. Vreau sa transmit si un mare "Va multumim" din partea noastra, catre toti cei care au votat pentru noi la aceasta categorie.

... (conversatie mai lunga asupra celei de-a 10-a aniversari a emisiunii)

W.T.: Nu avem "experti' printre ascultatori, asa ca permite-mi sa spun ca Edgar Froese este fondatorul Tangerine Dream si este cel care a ramas in trupa de la inceputuri pana in ziua de astazi. Este creierul, fondatorul, motorul, cel care reprezinta TD mai mult decat oricine altcineva. Intre timp fiul sau s-a alaturat trupei si acum sunteti un duo.

W.T.: Acum cativa ani, dupa ce ai castigat votul annual pentru cel mai bun artist al tuturor timpurilor (pe care cred ca l-ai castigat de vreo 4 sau 5 ori la rand), ai spus: "Oameni buni, de ce nu votati si pe altcineva?" Si chiar asa s-a si intamplat, nemaifiind votat de atunci.

E.F.:Winfried, cred ca esti de acord cu mine ca emisiunea ta are ascultatori inteligenti.

W.T.: Da, poti sa spui si asa.

... (discutie lunga asupra cantitatii si calitatii voturilor etc.)

W.T.: Haide sa aruncam o privire si asupra vestilor mai recente. Mi s-a spus (si stirea deja zboara prin presa) ca ai fost nominalizat din prima pentru trei categorii Grammy. Poti sa ne dai detalii despre acest lucru?

E.F.: Pai, a fost simplu. Am fost nominalizati pentru cel mai bun vidioclip de lung metraj, din concertul nostru de la Seattle de anul trecut (220-volt-live), a doua nominalizare a fost pentru cel mai bun album, tot pentru 220-volt-live, iar a treia, care ne-a surpins si pe noi, a fost pentru cea mai buna trupa de rock intrumental. Am facut un lucru in gluma in timpul concertului, pentru ca ne consideram urmasi ai lui Hendrix din vremurile sale de inceput, asa ca am folosit "Purple Haze" ca si incheiere a turneului american. Piesa a aparut si pe album si acum suntem nominalizati pentru cel mai bun rock instrumental, care este o adevarata supriza pentru noi.

W.T.: Vreau doar sa adaug ca "Grammy"-ul este un echivalent al "Oscar"-ului in lumea muzicala. Asa ca banuiesc ca o sa zbori in Statele Unite in urmatoarele zile pentru a afla cu infierbantare daca vei primi sau nu aceste trei premii.

E.F: Nu as spune chiar "cu infierbantare". E al treilea an cand participam, insa situatia sta cam asa: in prima zi are loc ceremonia de la Radio City Music Hall din New York si aici se poate discuta cu oamenii pe care nu I-ai putut intailni in timpul anului, pentru ca toata lumea buna a muzicii se afla aici, multi muzicieni, si daca il cunosti pe fiecare din diferite turnee e placut sa porti o conversatie ca sa spun asa "de specialitate".

W.T.: Da, dar dupa asta, cand sunt sunt facute public numele castigatoare, nu te roade curiozitatea, sau stii deja despre ce e vorba?

E.F.: Nu , fireste ca nu ai cum sa stii. Multi habar n-au, altii cred ca e o chestie deja aranjata, asa cum e si cu Oscar-urile. Insa totul se petrece cam asa: exista un birou de avocatura in Los Angeles unde sunt trimise toate voturile comisiei de votare, iar rezultatele sunt tinute complet secrete sub subraveghere notariala pana cand cu o ora inainte de inceperea comisiei sunt trimise pentru a fi ulterior deschise. E imposibil sa cumperi informatia sau altceva de genul asta, iar Academia ce pregateste intreaga ceremonie consta doar din muzicieni. E doar o afacere intre muzicieni, iar daca castigi intr-adevar un Grammy nu e permis nici macar unui reprezentant al companiei de discuri sau vreunui agent al cantaretului sa primeasca premiul. El trebuie inmanat doar cantaretului. Altimnteri e trimis prin posta.

W.T.: Fii sigur ca atat eu cat si toti ascultatori sau fanii ce ne asculta acum o sa-ti tinem pumnii si speram sa ai succes. Te-as mai ruga doar o informatie: ai spus ca ai fost nominalizat pentru albumul 220-volts, insa la categorie ai uitat sa spui.

E.F.: In Billboard se afla o categorie numita 'Contemporary Adult / New Age', insa in ceea ce priveste ultima definitie si cred ca si ascultatorii sunt de aceeasi parere, nu prea suntem de acord, dar oricum este categoria pentru care am fost nominalizati.

W.T.: Cu alte cuvinte este chiar categoria 'Schwingungen', mai pe intelesul tuturor.

E.F.: Eh, ....

W.T.: Edgar, inainte de a ne lua ramas bun, am auzit ca in prezent lucrezi la un album de studio.

E.F.: Da, e adevarat.

W.T.: E o uzanta a acestei emisiuni, de fiecare data cand e vorba de o dezbatere publica, ca eu sa nu fiu singur in studio. Cateodata suntem insotiti de un muzician, alteori de un ascultator care este profund interesat; oricum in studio se afla doua persoane ce vor sa-ti vorbeasca, cealalta fiind Chris Heoppner din Muenster, care are si el o intrebare pentru tine.

C.H.: Buna seara si felicitari, in numele tuturor fanilor deasemeni. O intrebare ce e foarte importanta si pentru fani: Care va fi noua orientare pe termen lung a Tangerine Dream? Veti ramane la o muzica orientata spre rock si spre aparitii pe scena, sau intentionati sa va reintoarceti spre zonele mai sferice, de unde ati pornit de fapt?

E.F.: E normal sa apara intrebari de genul acesta, nu numai de la tine ci si din partea marii majoritati a fanilor nostri. Vreau sa profit de aceasta ocazie si sa spun ce simt in legatura cu aceasta chestiune. Credem ca cineva care lucreaza serios in aceasta meserie (si v-as ruga sa ma luati in serios) poate face o muzica pe care in mod normal o reprezinta, iar daca noi, in anul 1994, nu mai VREM sa cantam asa cum cantam in 1975 sau 1978, atunci v-as ruga sa ma scuzati, dar e un proces evolutiv natural. Muzica pe care a compus-o Tangerine Dream de-a lungul anilor este un jurnal muzical, jurnalul nostru. Si cine vrea sa-l rasfoiasca e invitat sa o faca. Nu ne suparam cand oamenii ne spun: "OK, ne oprim aici, nu mai putem asculta asa ceva, ne depaseste ..."

C.H.: (intrerupe) Nu, nu asta vroiam sa spun. Ma gandeam daca veti aborda in viitor ceea ce faceati pe vremuri, sau considerati ca va aflati pe o alta pista pe care veti ramane pentru o vreme?

E.F.: Pot doar sa spun un singur lucru: in acea perioada muzica noastra se numea "meditation music" si asta apartine trecutului. Vreau sa accentuez: n-o sa mai compunem asemenea muzica! Consideram ca exista nenumarati artisti care pot canta acest gen de muzica la fel de bine. Si cred ca auditoriul e capabila sa-si selecteze muzica de care are nevoie si care ii place. Ne vom aventura intr-o directie si mai exeperimentala. Urmatorul album pe care tocmai l-am inceput va merge intr-o directie diferita, noi...

C.H.: (intrerupe) Cu noua casa de discuri?

E.F.: mmm ..., nu vreau sa spun prea mult despre asta inca. Insa din punct de vedere muzical, va fi o schimbare totala si cred ca a fi muzician tine si de aventura: trebuie sa-ti permiti libertatea de a-ti croi drum printre tufisuri, sa marsaluiesti prin jungla sau sa te plimbi pe o strada daca vrei sa te relaxezi pentru o clipa. Cred ca acest gen de onestitate trebuie sa vina si din partea celor care te asculta. Dar daca aceasta onestitate nu exista e in regula, artistul va face ceea ce crede el de cuviinta.

C.H.: Da, fireste, asa este modul in care se creaza astazi, oamenii incearca lucruri noi. Inca o scurta intrebare. Ati fost foarte activi in privinta muzicii de film, ati facut coloane sonore pentru filme celebre; va ganditi sa continuati aceasta performanta?


E.F.: Comenzile noastre sunt multe insa nu vom mai compune muzica de film! n-am mai compus muzica de film de peste un an, pentru ca am observat ca e o munca unde trebuie sa lucrezi ca pe banda rulanta. Poti castiga multi bani din asta si e chiar interesant mediul in care lucrezi, oameni care se invart pe langa tine tot timpul, insa te pierzi uneori in lumea asta. Trebuie sa asculti intotdeauna ce spune regizorul, producatorul, tot staff-ul acela de la Hollywood, totul merge pentru o vreme, insa la un moment dat te opresti si te intrebi: de ce trebuie sa fac o muzica care sa inceapa cu? Iar muzica de film imi sta in cale din pacate. Poate ca o facem odata si muzica de film, insa pentru moment ne-am retras definitiv din aceasta lume si vrem sa ne reintoarcem la lucruirle pe care eram obisnuiti sa le facem, muzical vorbind, si sa le exploatam experimental cu mijloacele tehnice de care dispunem astazi.

W.T.: Acceptam acest lucru si cred ca sunt in asentimentul tuturor ascultatorilor. De aceea ati si fost votati astazi. Edgar, urmandu-si vorbele, vom avea parte pentru totdeauna de adevaratii Tangerine Dream. Ma bucur sa stiu acest lucru. Toate cele bune si succes in America. La revedere si o seara spornica!

E.F.: Toate bune, tie si ascultatorilor tai. Bye.

traducere: Cristi Muresan
.:home .:artisti romani .:interviuri .:discografii .:cdreview
© Copyright www.electrosound.ro 2002