Index artisti straini
New Age
World/Traditional
Soundtrack
Electronic
Underground
Istorie/Genuri
Linkuri
Guestbook
Contact
[articole noi]
 21.09 new age(1)
Miscarea new age = muzica new age?
[tech info]
Cum sa concepi coperta unui CD?
CD-urile nu doar pentru muzica (DVD)
A doua fata a muzicii
Pirateria in Romania
Cum sa-ti promovezi muzica la radio
Demo-ul: cum sa iti lansezi muzica pe piata
[formular]
Pentru a ajuta la imbunatatirea site-lui, completati formularul urmator si puteti castiga in fiecare luna cate un cd. Apasati aici.



Cauta: Concurs!!! 5.03.2004
  Interviu Tangerine Dream 1994 ..//home

John: Mai exista lucruri ce au ramas de pe vremea anilor '70, lucruri pe care le acceptati din punct de vedere muzical?

Edgar: Motivul pentru care facem muzica va fi intotdeauna acelasi, indiferent de cat ai lucrat in lumea asta. Singurul lucru care se schimba sunt conditiile de lucru. Cu tehnologia de astazi si cu experienta multor ani de compozitie, a devenit mai interesant sa ne continuam ideile de atunci. Totul e mai direct, iar astazi ai posibilitatea sa traduci ideile pe care cineva le are in minte si sa le redai exact cum ai vrut. Asta era destul de complicat si deseori frustrant in ceea ce priveste vechea tehnologie. Daca asculti cu atentie, inca mai descoperi micile inovatii stilistice in ritmurile si armoniile caracteristice stilului Tangerine Dream de acum 25 de ani.

John: La inceputul anilor '70 ati incetat sa mai folositi instrumente conventionale si ati inceput sa lucrati numai pe sintetizatoare. Ati regretat vreodata aceasta decizie?

Edgar: Nu, niciodata, pentru ca o dezvoltare ulterioara in privinta sintetizatoarelor n-ar fi fost niciodata posibila fara aceasta consistenta. In 1971, cand am avut primul concert doar cu sintetizatoare, nimeni nu mai vazuse o asemenea aranjare scenica. A revolutionat intreaga industrie muzicala, iar rezultatul a fost ca am initiat o imensa industrie de-a lungul a 20 de ani. Bineinteles, nu totul era pozitiv, insa sintetizatoarele erau singurul mod de a ne urmari directiile in compozitie si interpretare muzicala.

John: Exista vreo legatura intre Tangerine Dream si termenul "German rock music"?

Edgar: Nu - German rock music a fost ceva legat de texte in limba germana. Tangerine Dream nu a conceput vreodata versuri in limba germana. Pe langa asta, sitlistica Tangerine Dream nu prea are mult in comun cu muzica pop germana, ele evoluand autonom in legatura cu instrumentele pe care le-au folosit, mai ales cu sequencerele.

John: A existat o muzica asemanatoare Tangerine Dream, din Anglia sau USA, spre exemplu?

Edgar: Nu, pentru ca instrumentele pe care TD compunea nu existau atunci. TD reprezinta de iure si de facto cei care au demarat acest concept muzical, desi multi care ne-au plagiat nu vor sa recunoasca asta.

John: Cand ati inceput sa folositi sequencerele pentru prima data, cum sunt cele ce au aparut ulterior pe Phaedra sau Rubycon?

Edgar: Pot raspunde foarte exact. Pe langa chitara, am mai foloit chitara bass impreuna cu cei de la The Ones in 1966. Pe atunci aveam acele ciudeate efecte de reverberatii si ecouri ele companiei germane Echolette. Am cantat deseori la bass cu ajutorul acestui efect si puteam crea un efect de sequencer dubland efectul de ecou/intarziere a notelor bass-ului. Chiar si atunci, vizam sa am un aparat care sa poata fi programat si care sa poata produce note cu diferite lungimi si modulatii. Si ne-a luat alti sapte ani pentru ca acest vis sa devina realitate. Exista un pasaj ce aduce a acestei idei originale cu chitara bas din 1966 can se pot auzi doua minute pe prima parte a Phaedra. Probabil s-a si putut observa.

John: Ai castigat ceva de pe urma acestor 20 de ani de pionierat, care au rasturnat indrustria muzicala, mai ales cea japoneza, care reprezinta cei mai mari producatori de asemenea sintetizatoare si sequencere?

Edgar: Korg a fost singura companie japoneza care a rectionat pozitiv, furnizandu-ne echipament - toate celelalte companii fiind oarecum retrase. Trebuie sa stiti ca legile copyright-ului, asa cum le stimp noi in Europa si America nu exista in Japonia. In multe privinte am fost socati de filosofie scrupuloasa a marilor producatori - nu mai avea de-a face cu spiritualitatea si mandria Japonezilor. Afacerile nu mai implica demnitate. Si asta v-o spune cineva care a iubit dintotdeauna Japonia si vechea lor cultura.

John: Au existat intotdeauna jurnalisti care sustineau ca nu puteti face muzica fara sintetizatoare?

Edgar: E o aberatie. Sintetizatoarele au un spectru al frecventelor ce evolueaza deasupra si sub marja noarmala a instrumentelor acustice. In plus, daca un muzician a invatat sa lucreze cu sintetizatorul, e capabil de schimbari rapide a parametrilor sunetului si sa descopere noi posibilitati. De aceea folosim acest echipament. Insa acest lucru e valabil numai daca esti familiarizat cu limbajul muzical. TD nu sunt diletanti care nu stiu decat sa intoarca de butoane - e o idee stupida a jurnalistilor. Suntem muzicieni cu experienta, la pian sau la chitara acustica.

John: Se poate spune ca muzica s-a schimbat mult odata cu dezvoltarea instrumentelor electronice?


Edgar: Instrumentele sunt mai usor de folosit astazi. Prin urmare procesul de compunere a devenit mai rapid. Ideile pot fi realizate mult mai rapid si mai direct. Fireste, poti veni cu idei noi in felul cum poate suna muzica in spatiu, daca echipamentele iti ofera posibilitatile necesare. Pe de alta parte, compozitiile - analoage, ca si compozitorul - ar trebui sa aiba o identitate fara greseala, iar aceasta nu are de-a face cu dezvoltarea tehnologica. La fel cum o masina pe care o conduci nu reflecta faptul ca esti un sofer bun sau prost.

John: Va deveni techno-ul, ambient-ul muzica noua si moderna a anilor '90?

Edgar: Se va intampla acelasi lucru ce se intampla intotdeauna cu lucrurile la moda. Probabil ca va insemna o noua descoperire pentru un functionar, un student sau vreun strengar de cartier ce-si misca bratele si picioarele la aproape 169bpm. Cu timpul devenim foarte conservatori, pentru in doi ani vom avea genuri de muzica complet diferite. Cei din zona techno vor fi ignorati. Personal, nu-mi place aceasta tendinta muzicala uniforma si acest instinct de turma in privinta muzicii. Un consumator poate fi un individualist - poate exista creativitate in rutina de fiecare zi.

John: In ce categorie ai introduce muzica TD?

Edgar: Categoriile tind sa fie mici, stramte si limitate. Muzica TD nu are nimic in compun cu astea. Nici unul din muzica noastra nu coreleaza cu vreo categorie. Din aceasta cauza muzica noastra nu prea intra in vreo categorie - spre marea disperarea a jurnalistilor, care nu prididesc in a scorni noi si noi categorii, care defapt nu descriu caracterul muzicii. Traim intr-o perioada, unde totul e damnat sa fie uniformizat, standardizat de catre mase. Insa adevarata creativitate nu urmeaza standardele si structurile, ea e complet individuala. Sunt adevarate lucrari atemporale - indiferent ca sunt operele unor pictori, scriitori, muzicieni etc. - si pot fi recunoscute dupa un soi de solitudine ce insoteste caracterul unic al conceperii lor.

John: Vi s-a intamplat sa va plictisiti compunand - dupa ce ati facut aceasta meserie de peste 25 de ani?

Edgar: Exista si momente de frustrare, cand nu esti in stare sa traduci ideile mentale in idei muzicale. Insa asta nu are nici o legatura cu plictiseala. In privinta muzicii, e aproape imposibil sa te plictisesti - poate ca exista compozitori netalentati ce concep muzica in vreun fel plictisitor.

John: Fiul tau are 24 de ani si lucreaza cu TD de trei ani. E in stare sa se plieze pe aceasta muzica?

Edgar: Jerome nu a fost niciodata foarte incantat de lucrarile TD mai vechi: Alpha Centauri, Zeit, Atem, etc. Nici nu cred ca a reusit sa asctulte vreunul pana la capat. Insa a inteles foarte devreme ca nu devii un artist pentru a deveni celebru si pentru a scoate bani repede. Faptul ca amandoi suntem astazi pe aceeasi lungime de unda e un lucru pozitiv si foarte rar. Din punct de vedere muzical, nu e, fireste, o relatie tata/fiu, insa ne respectam reciproc. Si fara vreo conceptie legata de familie, cred ca Jerome e intr-adevar inzestrat cu talent - iar tatal lui nu trebuie sa fie stresat in privinta asta.

John: Jerome canta la mai multe instrumente - care e cel mai important pentru TD?

Edgar: Primul lucru pe care Jerome la primit cand a implinit 14 ani, a fost o baterie si a devenit chiar un bun baterist. Mai tarziu a putut sa-si transfere tehnica de percutie pe computer si scoate aranjamete de percutie foarte bune. Interpretarea lui la chitara poate fi buna, insa ii lipseste antrenamentul, lucru care ma intristeaza. Claviaturile sunt principalul sau instrument pentru compunere si aranjamente. E cel mai important sprijin pe care mi-l ofera pe moment. Si dat fiind ca e un obsedat de computere, vine uneori cu idei absolut noi pe care nu le veti gasi in nici o carte de teorie muzicala.

John: Intotdeauna lucrerzi cu alti membri ai trupei, fie ca e un album de studio sau un concert. Mai poti fi sigur de continuitatea muzicala?

Edgar: Oricine ne-a ascultat muzica ar spune cu siguranta "Da". Fiecare productie si fiecare turneu creaza noi probleme. Capacitatile unui muzician de studio pot fi de mare importanta pentru o productie de studio. Peste un an, Jerome si cu mine putem aborda o noua si complet diferita directie. Imaginati-va un membru al trupei trebuind sa urmeze aceleasi directii - fie mentale sau tehnice; nu va functiona niciodata asa. Prin urmare, continuam sa alegem oameni ce au colaborat la diferite productii. Pur si simplu avem nevoie de aceasta libertate.

John: Ce directii se vor adopta odata cu incheierea acestui secol? Vom avea parte de o "renastere" a emotiilor ori poate tehnologia muzicala va domina viitorul?

Edgar: Muzica va avea o semnificatie doar pentru noi, oamenii, atunci cand actioneaza ca un mobil ce schimba sau altereaza conceptia noastra despre lume. Daca constiinta noastra nu e stimulata de sunete, atunci muzica a degenerat in sunete de hambar. La granita mileniului trei vom avea parte de miscari foarte puternice in amblele directii. O parte a muzicienilor si a ascultatorilor se vor concentra pe o noua constientizare si pe noi sunete (nu importa daca acestea sunt electronice sau acustice). Cealalta categorie de muzicieni si de ascultatori vor continua sa asculte aceasta muzica de hambar, sperand la un paradis al distractiilor mic-burgheze.

John: Iti multumesc pentru acest interviu.


traducere Cristi Muresan
dupa John Fulham
.:home .:artisti romani .:interviuri .:discografii .:cdreview
© Copyright www.electrosound.ro 2002