Lucasfilm:
Bine ati venit la prima discutie despre Star Wars, gazduita de Lucasfilm
si Talk City. Star Wars a devenit cel mai popular film din istorie, iar
soundtrack-u a contribuit si el la acest fenomen. Invitatul nostru special
de astazi este compozitorul si dirijorul, John Williams. Domnul Williams
a compus muzica si a fost autorul muzicii a mai mult de 80 de filme. Sa-i
uram bun-venit D-lui John Williams.
JohnWilliams: Ma bucur sa salut pe toata lumea si sa
va multumesc pentru interes.
AskLucasfilm: Queen-teri spune: Ati declarat ca atunci
cand lucrati cu George, muzica incepe la inceputul filmului
si continua pina la genericului final. Cum va afecteaza
aceasta modalitea de a lucra? E mai usor sa pastrezi
muzica ca o constanta a filmului?
JohnWilliams: Cred ca va trebui sa spun ca din punct
de vedere logistic, e mult mai greu sa ilustrezi un
film ce are nevoie de o cantitate atat de mare de muzica.
Faptul ca muzica e omniprezenta necesita anumite schimbari
in tempo sau textura sau chiar in cheia de notare. Asa
atunci cand ilustrez in acest fel cu George Lucas, astea
reprezinta principiile pe care va trebui sa le luam
in considerare privind un film normal.
AskLucasfilm: Darth-womprat says: Care a fost decizia
din spatele abundentei de coruri folosite in Episode
I?
JohnWilliams: Nu am folosit prea mult cor in prima trilogie,
sau ce am folosit nu e prea remarcabil. Insa am considerat
ca de data asta, mai ales in privinta duelului din final,
prezenta corului ar conferi o calitate ritualica, cvasi-religioasa
acestei scene, deci nu a fost decat un acompaniament
bombastic adaugat orchestrei. Totul pentru a capta forta
magica, mistica pe care o orchestra obisnuita nu ar
putea-o reda.
AskLucasfilm: Jedi-Erazimus says: De cati muzicieni
e nevoie pentru a crea o tema?
JohnWilliams: Muzica e scrisa de mine, cu creion si
hartie, prin urmare sunt singurul autor al acelei parti
a creatiei. Cand e vorba de inregistrari, adunam London
Symphony Orchestra, ce numara aproape 90 de instrumentisti
in total. Insa nu toti apar pentru ilustrarea fiecarei
teme, pentru care imi sunt suficienti doar 40. Insa,
pentru contrast, folosim alti interpreti, asa ca putem
avea 40 de instrumentisti, carora li se adauga peste
doua minute alti patruzeci pentru acea secventa a muzicii.
Procesul incepe, dupa cum am mai spus, intr-o camera
linistita si se termina in cadrul unei orchestre de
90 de oameni in timpul unei sesiuni de inregistrari.
AskLucasfilm: Jedi-GodPidgeon says: Vom mai avea parte
de coruri si in urmatoarele filme din cadrul trilogiei?
JohnWilliams: As vrea sa va raspund la aceasta intrebare,
insa George Lucas nu mi-a spus ce planuri are in legatura
cu urmatoarele doua filme. Personal, sper acest lucru,
pentru ca consider ca adauga o calitate mistica si teatrala
intregii realizari. Insa depinde de ceea ce scrie George,
daca vom folosi sau nu coruri.
AskLucasfilm: R2-copeland says: Exista vreun film pe
care ati fi vrut sa-l ilustrati sonor?
JohnWilliams: Mi-ar fi placut sa ilustrez "Laura"
pentru ca imi place muzica de acolo. E un exemplu in
care melodia si tema penetreaza realmente personajul.
Ar trebui sa spun ca David Raskin a facut o treaba buna
in 1944. Deci multe filme ar fi meritat sa fie ilustrate.
Mi-ar fi placut sa lucrez pentru "The African Queen"
si filmele lui David Lean. Maurice Jarre a realizat
ilustrari sonore extraordinare pentru filmele lui David
Leans, toate astea reprezentand exemple de filme lirice
si romantice de care m-am atasat.
AskLucasfilm: Darth-M says: Cum ati ajuns in lumea filmului
si ce vi se pare mai interesant
ilustrarea unui
film sau doar compusul pentru o orchestra?
JohnWilliams: Am ajuns in lumea filmului ca pianist,
si am lucrat pentru alti dirijori si orchestre. Ca rezultat
al faptului ca eram membrul unui orchestre de ilustrat
filme, am devenit interesat de acest proces. Nu m-am
gandid la asta cand eram tanar, insa am profitat de
ocazie repede si cu mare bucurie. Trebuie sa spun ca
compusul, atat pentru un film cat si pentru o orchestra,
e deopotriva de interesant. Ar fi foarte dificil sa
va spun ce prefer mai mult.
JohnWilliams: Cand scrii pentru film, inspiratia vine
din atmosfera filmului, din dialoguri, personaje: nu
e mai usor decat o muzica pentru un concert, insa aici
exista o multime de lucuri amuzante si placute in lumea
filmului, pentru ca filmele insele iti dau o doza de
inspiratie. In privinta muzicii concertistice, si asta
e placuta, pentru ca, spre deosebire de film, nu esti
constrans de nimeni si de nimic. Poti jongla cu duratele
pieselor cat vrei. Ma bucur de amandoua, iar multele
incercari dintr-una sunt rasplatite in cealalta, iar
sansa de a le putea exersa pe amandoua mi se pare un
lucru pentru care sunt recunoscator.
AskLucasfilm: Viceroy-jedi says: care sunt noile fete
ale coloanei sonere din Episode I, comparativ cu cele
mai vechi? Am auzit coruri, sunt ele diferite de aranjamentele
orchestrale din seria precedenta?
JohnWilliams: Instrumentatia pentru "Phantom Menace"
e foarte asemanatoare celei din prima trilogie. Intrumentatia
de baza este o orchestra simfonica standard. Imi amintesc
de discutiile cu George Lucas despre modul in care vom
folosi muzica in prima serie. Exista anumite diferente.
Una este corul, care e mult mai proeminent, insa pe
langa asta, am folosit intr-o mai buna masura sunetele
electronice si sintetizatoarele pentru a da un plus
de culoare. In 22 de ani, de la aparitia primului film,
tehnologia claviaturilor electronice a evoluat incredibil.
Am folosit sintetizatorul pe tot parcursul lucrarii;
de pilda, sound-ul sectorului de suflatori poate fi
imbogatit, dandu-ti senzatia de profunzime prin aportul
sintetizatorului. O alta diferenta este imbunatatirea
tehnicii de inregistrare, tot datorita noilor evolutii
tehnice. In timp ce toate orchestrele au fost simfonice
prin sunetul lor, acum exista anumite diferente intre
ceea ce am facut atunci si ceea ce am facut acum.
AskLucasfilm: Jedi-Saxman717 says: domnule Williams,
cum ati creat tema lui Anakin? Ce aveati in minte in
momentul cand ati compus-o?
JohnWilliams: Anakin, dupa cum stim, se va transforma
in Darth Vader. Asa ca vroiam acea inocenta a copilariei,
neatinsa de experienta vietii, o muzica ce sa rimeze
cun caracteristicile nobile ale baietelului. Vroiam
deasemeni sa aduc si niste indicii despre ceea ce va
urma sa se intample, facand mici insertii din Marsul
Imperial al lui Darth Vader in aceasta tema inocenta.
Prin urmare un ascultator fidel ar recunoaste aceasta
bucata, oricat de subtila ar fi ea. Notele sunt schimbate
din punct de vedere ritmic, asa ca nu suna exact asa
ca in original. Insa reflecta inca ceea ce copilul va
deveni mai tarziu. A fost ceva la care m-am gandit in
timp ce compuneam, fiind pentru prima oara cand am avut
ocazia sa ingemanez doua asemenea teme. Acum , intorcandu-ne
inapoi cu Episode I, am avut ocazia sa le integrez una
intr-alta. Si sa-mi fac o parere despre realitatea cu
care suntem atat de familiarizati.
AskLucasfilm: Jedi-Michael: d-le Williams, intrebarea
mea este: exista o biografie disponibila, care sa cuprinda
poze si muzica cu dumneavoastra din tinerete? Care e
sfatul dumneavoastra pentru cei ce vor sa compuna muzica?
Va multumim pentru intreaga si incredibila dumneavoastra
muzica! Sunteti cel mai bun!
JohnWilliams: Foarte frumos! Nu exista vreo biografie
de-a mea, niciodata n-am crezut ca am o viata atat de
interesanta. In ceea ce priveste pozele de familie,
nu prea exista poze din tineretea mea. Tot ce pot spune
e ca trebuie sa ai succes intr-un asemenea demers. Mi-a
luat mult timp sa am si eu. Respectul fata de munca
ne aduce pe toti acolo unde ne dorinm, insa munca din
greu trebuie sustinuta in momentele grele si trebuie
sa incercati chiar mai mult. Acest gen de tenacitate,
ce va ne va face pe noi, cei ce nu suntem genii, niste
bieti muritori, dupa linia de sosire.
AskLucasfilm: Jedi-splat says:Ce parere aveti de muzica
de la MTV? Personal, cred ca MTV-ul ar trebui sa difuzeze
si alta muzica in afara de cea existenta?
JohnWilliams: Ma rog, sunt de acord cu lucrul asta!
(rade) Ma bucur ca el exista si cred ca suntem mai bogati
putin cu prezenta lui. Oamenii se bucura de el si cred
ca daca si compozitorii de muzica de film ar colabora
cu MTV-ul, ar fi un lucru benefic.
AskLucasfilm: Jedi-Java says: Mi se pare ca exista
o "sensibilitate" diferita in acest episod
decat in prima trilogie. Cand ati compus, ce emotii
va incercau cand lucrarea trebuia sa sune diferit de
primele doua filme din vechea trilogie?
JohnWilliams: Cred, in ceea ce ma priveste, ca Episode
I e mult mai mistic decat primele trei. Publicul poate
gasi o complexitate mai mare in aspectele mitologice
ale povestii pe masura ce coboram in trecut, inapoi
la antecedentele personajelor pe care le-am cunoscut
atat de bine in primele trei filme. Atmosfera devine
mai misterioasa, mai mistica, si mai putin militaroasa
in forma ei. Corul foloseste exact in acest scop. Sentimentul
cvasi-religios e mult mai potrivit muzicii in privinta
aspectelor serioase ale filmului. Cu toate aste, filmul
e destul de amuzant pe alocuri, e vesel, e plin de tinerete.
Polaritatea bun-rau ramane, avand o rezonanta de mit.
Mitul e ceea ce exista inainte de istorie, sau este
autorul istoriei; el ne invata cum sa gandim si sa reactionam
la mitologia comuna, sa gasim povesti similare in mitologia
chineza, de pilda, sau cea africana. Iar acest filment
penetreaza filmul, creand o puternica rezonanta subconstienta,
fiind mult mai pregnanta in acest episod decat in celelalte
mai vechi.
AskLucasfilm: R2RW says: Ce sfat ati da compozitorilor
tineri?
JohnWilliams: Privind partea tehnica, dezvoltarea sound-ului,
si o practica solida. Sunt singurele sfaturi pe care
le pot da. Studiul marii muzici vestice. O familiarizare
cu tehnica contrapunctului e indispensabila oricarui
compozitor. Citirea e enorm de importanta, pentru inspiratie
sau creatie. Exista mai multa muzica in poezie si in
tacita contemplare a naturii, decat in doar studiul
muzicii. In ceea ce priveste construirea cariere, poti
avea o cariera in pedagogie muzicala, sau in muzica
de film, sau in servicii comunitare, in muzica vocala,
corala, in toate acestea. Toate sunt bogate si bune
deopotriva. Prin urmare, un studiu solid te poate duce
catre o cariera ce e atat imbucuratoare cat si plina
de recunoastere.
AskLucasfilm: Jedi-Gilbuzzy says: Credeti ca muzica
reflecta propria personalitate si viziune asupra lucrurilor?
JohnWilliams: E o intrebare buna, dar si dificila.
Necesita un respuns subiectiv ce s-ar putea sa nu fie
exact. Oamenii ce ma cunosc bine, vor putea sa dea un
raspuns mai exact. Orice am scrie, in proza, poezie,
exista o identitate individuala ce insoteste lucrarea;
e inevitabil. Suntem inca in interiorul ei, acolo unde
am fost dintotdeauna. Tot ceea ce facem reflecta caracterul
nostru, mediul din care venim, pregatirea, iar ceea
ce scrie se manifesta prin aceste lucruri.
AskLucasfilm: Queen-PantherG says: In timp ce lucrati
la compunerea muzicii, am observat ca uneori filmul
ruleaza pe un ecran in fundal. 1) e acest lucru doar
pentru a avea o corecta cronometrare sau mai contribuie
si la definirea anumitor aspecte ale piesei respective?
2) ati avut placerea sa-I intalniti pe toti actorii
cea au jucat in film, personal. (sau as fi putut intreba
daca au avut ei placerea de a va intalni?)
JohnWilliams: Am sa raspund la a doua parte a intrebarii:
compozitorul se intalneste rareori cu actorii, pentru
ca in timp ce compozitorul e implicat in muzica, actorii
sunt ocupati cu alte lucruri. Asa ca rareori am avut
placerea de a-I intalni, si mi-ar fi placut sa o fac
daca as fi avut timp. In ceea ce priveste proiectia
filmului, lucrez in fiecare zi cu muzica de film si
sunt nevoit sa privesc o scena de mai multe ori. Principalul
motiv este nevoia de a pastra cronometrajul, atunci
cand trebuie sa existe o piesa de doua minute trezeci
de secunde si nu doua minute trezeci si doua de secunde.
Alteori stingem proiectia, pentru a gasi si alte aspecte
intrinseci ce trebuie sa existe dincolo de muzica.
AskLucasfilm: terris says: Cat v-a luat sa compuneti
muzica pentru Episode I?
JohnWilliams: Am inceput sa lucrez pe la inceputul
lui Octombrie 1998, si am inregistrat-o in primele saptamani
ale lui Februarie 1999, deci ne-a luat 3-4 luni. Lucram
cate sase zile pe saptamana. Am scris totul cu mana,
fara sa folosesc computere (sunt inca impotriva lor
in aceasta privinta). M-am folosit de tot timpul disponibil,
pentru ca ne-am organizat bine. George schitase ultimele
retusuri prin Octombrie, deci imi acordase suficient
timp pentru a lucra la muzica.
AskLucasfilm: Jedi-Andy says: In duelul of the fates,
ce limbaj se foloseste?
JohnWilliams: E sanskrita. Imi placea felul in care
suna, iar pe de alta parte e o limba veche, mai putin
cunoscuta decat Latina sau Greaca. Are niste interesante
sunete vocalice, ce produc o buna tonalitate si un bun
timpbru in cadrul corului, similar limbii italiene.
Sanskrita, apropos, e limba veche a Indiei.
AskLucasfilm: jedimaster says: Cat de des folositi
instrumente "non-simbolice"in lucrarile dumneavoastra.
Imi vine in minte Close Encounters.
JohnWilliams: Din cand in cand; daca o cere filmul,
se pot folosi instrumente etnice, precum shakuhachi-ul
japonez. Acest lucru e dictat mai intotdeauna de textura
insasi a filmului. In Phantom Menace am folosit niste
flauturi mici, insa majoritatea pieselor sunt interpretate
pe instrumente standard de catre o orchestra simfonica.
AskLucasfilm: Jedi-Jorus says: De cate ori a trebuit
sa vizionati filmului pentru a-I putea ilustra muzica?
JohnWilliams: Trebuia sa-l vad de cate ori trebuia,
cred. Ceea ce se intampla de obicei in procesul de post-productie,
e faptul ca producatorul iti da o copie a filmului e
care o pot viziona in fiecare zi, lucrand cu scenele,
si de vizionandu-le de zeci de ori. Am vazut filmul,
probabil, de 50 de ori, si il stiu destul de bine ca
sa-mi dau seama despre ce vrea sa spuna. Tocmai am inceput
sa lucrez la filmului "Angela's Ashes", ecranizat
dupa minunata carte a lui Frank McCourt. Filmul e regizat
de Alan Parker, si e pentru prima oara cand noi doi
lucram impreuna. A facut un film minunat, si cred ca
am sa inregistrez muzica in vara asta, iar filmul va
aparea prin toamna. Fanii cartii, cred, vor adora filmului,
si cred si eu ca sunt multi.
Lucasfilm says: D-le Williams
timpul e pe terminate.
Va multumesc pentru ca ati fost cu noi astazi
ati vrea sa spuneti ceva in incheiere?
JohnWilliams: Vreau doar sa va multumesc pentu aceste
intrebari, si pentru interesul manifestat si sper ca
ca am discutat aici va contribui la placerea ce va o
va da acest proiect. A fost un mare privilegiu sa lucrez
cu George Lucas in toti acesti ani, si mi-a dat posibilitati
enorme pentru a compune muzica. M-am distrat mult, am
avut placerea sa calatoresc in jurul lumii, sa compun
muzica pentru filme cu care oamenii se confunda. E mai
mult decat safisfacator. Va multumesc si sper ca ne
vom mai reintalni vreodata.
Lucasfilm: Va multumim pentru prezenta.
traducere Cristi Muresan
|