Index artisti straini
New Age
World/Traditional
Soundtrack
Electronic
Underground
Istorie/Genuri
Linkuri
Guestbook
Contact
[articole noi]
 21.09 new age(1)
Miscarea new age = muzica new age?
[tech info]
Cum sa concepi coperta unui CD?
CD-urile nu doar pentru muzica (DVD)
A doua fata a muzicii
Pirateria in Romania
Cum sa-ti promovezi muzica la radio
Demo-ul: cum sa iti lansezi muzica pe piata
[formular]
Pentru a ajuta la imbunatatirea site-lui, completati formularul urmator si puteti castiga in fiecare luna cate un cd. Apasati aici.



Cauta: Concurs!!! 5.03.2004
  Interviu John Williams - SW Episode I ..//home

Lucasfilm: Bine ati venit la prima discutie despre Star Wars, gazduita de Lucasfilm si Talk City. Star Wars a devenit cel mai popular film din istorie, iar soundtrack-u a contribuit si el la acest fenomen. Invitatul nostru special de astazi este compozitorul si dirijorul, John Williams. Domnul Williams a compus muzica si a fost autorul muzicii a mai mult de 80 de filme. Sa-i uram bun-venit D-lui John Williams.

JohnWilliams: Ma bucur sa salut pe toata lumea si sa va multumesc pentru interes.

AskLucasfilm: Queen-teri spune: Ati declarat ca atunci cand lucrati cu George, muzica incepe la inceputul filmului si continua pina la genericului final. Cum va afecteaza aceasta modalitea de a lucra? E mai usor sa pastrezi muzica ca o constanta a filmului?

JohnWilliams: Cred ca va trebui sa spun ca din punct de vedere logistic, e mult mai greu sa ilustrezi un film ce are nevoie de o cantitate atat de mare de muzica. Faptul ca muzica e omniprezenta necesita anumite schimbari in tempo sau textura sau chiar in cheia de notare. Asa atunci cand ilustrez in acest fel cu George Lucas, astea reprezinta principiile pe care va trebui sa le luam in considerare privind un film normal.

AskLucasfilm: Darth-womprat says: Care a fost decizia din spatele abundentei de coruri folosite in Episode I?

JohnWilliams: Nu am folosit prea mult cor in prima trilogie, sau ce am folosit nu e prea remarcabil. Insa am considerat ca de data asta, mai ales in privinta duelului din final, prezenta corului ar conferi o calitate ritualica, cvasi-religioasa acestei scene, deci nu a fost decat un acompaniament bombastic adaugat orchestrei. Totul pentru a capta forta magica, mistica pe care o orchestra obisnuita nu ar putea-o reda.

AskLucasfilm: Jedi-Erazimus says: De cati muzicieni e nevoie pentru a crea o tema?

JohnWilliams: Muzica e scrisa de mine, cu creion si hartie, prin urmare sunt singurul autor al acelei parti a creatiei. Cand e vorba de inregistrari, adunam London Symphony Orchestra, ce numara aproape 90 de instrumentisti in total. Insa nu toti apar pentru ilustrarea fiecarei teme, pentru care imi sunt suficienti doar 40. Insa, pentru contrast, folosim alti interpreti, asa ca putem avea 40 de instrumentisti, carora li se adauga peste doua minute alti patruzeci pentru acea secventa a muzicii. Procesul incepe, dupa cum am mai spus, intr-o camera linistita si se termina in cadrul unei orchestre de 90 de oameni in timpul unei sesiuni de inregistrari.

AskLucasfilm: Jedi-GodPidgeon says: Vom mai avea parte de coruri si in urmatoarele filme din cadrul trilogiei?

JohnWilliams: As vrea sa va raspund la aceasta intrebare, insa George Lucas nu mi-a spus ce planuri are in legatura cu urmatoarele doua filme. Personal, sper acest lucru, pentru ca consider ca adauga o calitate mistica si teatrala intregii realizari. Insa depinde de ceea ce scrie George, daca vom folosi sau nu coruri.

AskLucasfilm: R2-copeland says: Exista vreun film pe care ati fi vrut sa-l ilustrati sonor?

JohnWilliams: Mi-ar fi placut sa ilustrez "Laura" pentru ca imi place muzica de acolo. E un exemplu in care melodia si tema penetreaza realmente personajul. Ar trebui sa spun ca David Raskin a facut o treaba buna in 1944. Deci multe filme ar fi meritat sa fie ilustrate. Mi-ar fi placut sa lucrez pentru "The African Queen" si filmele lui David Lean. Maurice Jarre a realizat ilustrari sonore extraordinare pentru filmele lui David Leans, toate astea reprezentand exemple de filme lirice si romantice de care m-am atasat.

AskLucasfilm: Darth-M says: Cum ati ajuns in lumea filmului si ce vi se pare mai interesant… ilustrarea unui film sau doar compusul pentru o orchestra?

JohnWilliams: Am ajuns in lumea filmului ca pianist, si am lucrat pentru alti dirijori si orchestre. Ca rezultat al faptului ca eram membrul unui orchestre de ilustrat filme, am devenit interesat de acest proces. Nu m-am gandid la asta cand eram tanar, insa am profitat de ocazie repede si cu mare bucurie. Trebuie sa spun ca compusul, atat pentru un film cat si pentru o orchestra, e deopotriva de interesant. Ar fi foarte dificil sa va spun ce prefer mai mult.

JohnWilliams: Cand scrii pentru film, inspiratia vine din atmosfera filmului, din dialoguri, personaje: nu e mai usor decat o muzica pentru un concert, insa aici exista o multime de lucuri amuzante si placute in lumea filmului, pentru ca filmele insele iti dau o doza de inspiratie. In privinta muzicii concertistice, si asta e placuta, pentru ca, spre deosebire de film, nu esti constrans de nimeni si de nimic. Poti jongla cu duratele pieselor cat vrei. Ma bucur de amandoua, iar multele incercari dintr-una sunt rasplatite in cealalta, iar sansa de a le putea exersa pe amandoua mi se pare un lucru pentru care sunt recunoscator.

AskLucasfilm: Viceroy-jedi says: care sunt noile fete ale coloanei sonere din Episode I, comparativ cu cele mai vechi? Am auzit coruri, sunt ele diferite de aranjamentele orchestrale din seria precedenta?

JohnWilliams: Instrumentatia pentru "Phantom Menace" e foarte asemanatoare celei din prima trilogie. Intrumentatia de baza este o orchestra simfonica standard. Imi amintesc de discutiile cu George Lucas despre modul in care vom folosi muzica in prima serie. Exista anumite diferente. Una este corul, care e mult mai proeminent, insa pe langa asta, am folosit intr-o mai buna masura sunetele electronice si sintetizatoarele pentru a da un plus de culoare. In 22 de ani, de la aparitia primului film, tehnologia claviaturilor electronice a evoluat incredibil. Am folosit sintetizatorul pe tot parcursul lucrarii; de pilda, sound-ul sectorului de suflatori poate fi imbogatit, dandu-ti senzatia de profunzime prin aportul sintetizatorului. O alta diferenta este imbunatatirea tehnicii de inregistrare, tot datorita noilor evolutii tehnice. In timp ce toate orchestrele au fost simfonice prin sunetul lor, acum exista anumite diferente intre ceea ce am facut atunci si ceea ce am facut acum.

AskLucasfilm: Jedi-Saxman717 says: domnule Williams, cum ati creat tema lui Anakin? Ce aveati in minte in momentul cand ati compus-o?

JohnWilliams: Anakin, dupa cum stim, se va transforma in Darth Vader. Asa ca vroiam acea inocenta a copilariei, neatinsa de experienta vietii, o muzica ce sa rimeze cun caracteristicile nobile ale baietelului. Vroiam deasemeni sa aduc si niste indicii despre ceea ce va urma sa se intample, facand mici insertii din Marsul Imperial al lui Darth Vader in aceasta tema inocenta. Prin urmare un ascultator fidel ar recunoaste aceasta bucata, oricat de subtila ar fi ea. Notele sunt schimbate din punct de vedere ritmic, asa ca nu suna exact asa ca in original. Insa reflecta inca ceea ce copilul va deveni mai tarziu. A fost ceva la care m-am gandit in timp ce compuneam, fiind pentru prima oara cand am avut ocazia sa ingemanez doua asemenea teme. Acum , intorcandu-ne inapoi cu Episode I, am avut ocazia sa le integrez una intr-alta. Si sa-mi fac o parere despre realitatea cu care suntem atat de familiarizati.

AskLucasfilm: Jedi-Michael: d-le Williams, intrebarea mea este: exista o biografie disponibila, care sa cuprinda poze si muzica cu dumneavoastra din tinerete? Care e sfatul dumneavoastra pentru cei ce vor sa compuna muzica? Va multumim pentru intreaga si incredibila dumneavoastra muzica! Sunteti cel mai bun!

JohnWilliams: Foarte frumos! Nu exista vreo biografie de-a mea, niciodata n-am crezut ca am o viata atat de interesanta. In ceea ce priveste pozele de familie, nu prea exista poze din tineretea mea. Tot ce pot spune e ca trebuie sa ai succes intr-un asemenea demers. Mi-a luat mult timp sa am si eu. Respectul fata de munca ne aduce pe toti acolo unde ne dorinm, insa munca din greu trebuie sustinuta in momentele grele si trebuie sa incercati chiar mai mult. Acest gen de tenacitate, ce va ne va face pe noi, cei ce nu suntem genii, niste bieti muritori, dupa linia de sosire.

AskLucasfilm: Jedi-splat says:Ce parere aveti de muzica de la MTV? Personal, cred ca MTV-ul ar trebui sa difuzeze si alta muzica in afara de cea existenta?

JohnWilliams: Ma rog, sunt de acord cu lucrul asta! (rade) Ma bucur ca el exista si cred ca suntem mai bogati putin cu prezenta lui. Oamenii se bucura de el si cred ca daca si compozitorii de muzica de film ar colabora cu MTV-ul, ar fi un lucru benefic.

AskLucasfilm: Jedi-Java says: Mi se pare ca exista o "sensibilitate" diferita in acest episod decat in prima trilogie. Cand ati compus, ce emotii va incercau cand lucrarea trebuia sa sune diferit de primele doua filme din vechea trilogie?

JohnWilliams: Cred, in ceea ce ma priveste, ca Episode I e mult mai mistic decat primele trei. Publicul poate gasi o complexitate mai mare in aspectele mitologice ale povestii pe masura ce coboram in trecut, inapoi la antecedentele personajelor pe care le-am cunoscut atat de bine in primele trei filme. Atmosfera devine mai misterioasa, mai mistica, si mai putin militaroasa in forma ei. Corul foloseste exact in acest scop. Sentimentul cvasi-religios e mult mai potrivit muzicii in privinta aspectelor serioase ale filmului. Cu toate aste, filmul e destul de amuzant pe alocuri, e vesel, e plin de tinerete. Polaritatea bun-rau ramane, avand o rezonanta de mit. Mitul e ceea ce exista inainte de istorie, sau este autorul istoriei; el ne invata cum sa gandim si sa reactionam la mitologia comuna, sa gasim povesti similare in mitologia chineza, de pilda, sau cea africana. Iar acest filment penetreaza filmul, creand o puternica rezonanta subconstienta, fiind mult mai pregnanta in acest episod decat in celelalte mai vechi.

AskLucasfilm: R2RW says: Ce sfat ati da compozitorilor tineri?

JohnWilliams: Privind partea tehnica, dezvoltarea sound-ului, si o practica solida. Sunt singurele sfaturi pe care le pot da. Studiul marii muzici vestice. O familiarizare cu tehnica contrapunctului e indispensabila oricarui compozitor. Citirea e enorm de importanta, pentru inspiratie sau creatie. Exista mai multa muzica in poezie si in tacita contemplare a naturii, decat in doar studiul muzicii. In ceea ce priveste construirea cariere, poti avea o cariera in pedagogie muzicala, sau in muzica de film, sau in servicii comunitare, in muzica vocala, corala, in toate acestea. Toate sunt bogate si bune deopotriva. Prin urmare, un studiu solid te poate duce catre o cariera ce e atat imbucuratoare cat si plina de recunoastere.

AskLucasfilm: Jedi-Gilbuzzy says: Credeti ca muzica reflecta propria personalitate si viziune asupra lucrurilor?

JohnWilliams: E o intrebare buna, dar si dificila. Necesita un respuns subiectiv ce s-ar putea sa nu fie exact. Oamenii ce ma cunosc bine, vor putea sa dea un raspuns mai exact. Orice am scrie, in proza, poezie, exista o identitate individuala ce insoteste lucrarea; e inevitabil. Suntem inca in interiorul ei, acolo unde am fost dintotdeauna. Tot ceea ce facem reflecta caracterul nostru, mediul din care venim, pregatirea, iar ceea ce scrie se manifesta prin aceste lucruri.

AskLucasfilm: Queen-PantherG says: In timp ce lucrati la compunerea muzicii, am observat ca uneori filmul ruleaza pe un ecran in fundal. 1) e acest lucru doar pentru a avea o corecta cronometrare sau mai contribuie si la definirea anumitor aspecte ale piesei respective? 2) ati avut placerea sa-I intalniti pe toti actorii cea au jucat in film, personal. (sau as fi putut intreba… daca au avut ei placerea de a va intalni?)

JohnWilliams: Am sa raspund la a doua parte a intrebarii: compozitorul se intalneste rareori cu actorii, pentru ca in timp ce compozitorul e implicat in muzica, actorii sunt ocupati cu alte lucruri. Asa ca rareori am avut placerea de a-I intalni, si mi-ar fi placut sa o fac daca as fi avut timp. In ceea ce priveste proiectia filmului, lucrez in fiecare zi cu muzica de film si sunt nevoit sa privesc o scena de mai multe ori. Principalul motiv este nevoia de a pastra cronometrajul, atunci cand trebuie sa existe o piesa de doua minute trezeci de secunde si nu doua minute trezeci si doua de secunde. Alteori stingem proiectia, pentru a gasi si alte aspecte intrinseci ce trebuie sa existe dincolo de muzica.

AskLucasfilm: terris says: Cat v-a luat sa compuneti muzica pentru Episode I?

JohnWilliams: Am inceput sa lucrez pe la inceputul lui Octombrie 1998, si am inregistrat-o in primele saptamani ale lui Februarie 1999, deci ne-a luat 3-4 luni. Lucram cate sase zile pe saptamana. Am scris totul cu mana, fara sa folosesc computere (sunt inca impotriva lor in aceasta privinta). M-am folosit de tot timpul disponibil, pentru ca ne-am organizat bine. George schitase ultimele retusuri prin Octombrie, deci imi acordase suficient timp pentru a lucra la muzica.

AskLucasfilm: Jedi-Andy says: In duelul of the fates, ce limbaj se foloseste?

JohnWilliams: E sanskrita. Imi placea felul in care suna, iar pe de alta parte e o limba veche, mai putin cunoscuta decat Latina sau Greaca. Are niste interesante sunete vocalice, ce produc o buna tonalitate si un bun timpbru in cadrul corului, similar limbii italiene. Sanskrita, apropos, e limba veche a Indiei.

AskLucasfilm: jedimaster says: Cat de des folositi instrumente "non-simbolice"in lucrarile dumneavoastra. Imi vine in minte Close Encounters.

JohnWilliams: Din cand in cand; daca o cere filmul, se pot folosi instrumente etnice, precum shakuhachi-ul japonez. Acest lucru e dictat mai intotdeauna de textura insasi a filmului. In Phantom Menace am folosit niste flauturi mici, insa majoritatea pieselor sunt interpretate pe instrumente standard de catre o orchestra simfonica.

AskLucasfilm: Jedi-Jorus says: De cate ori a trebuit sa vizionati filmului pentru a-I putea ilustra muzica?

JohnWilliams: Trebuia sa-l vad de cate ori trebuia, cred. Ceea ce se intampla de obicei in procesul de post-productie, e faptul ca producatorul iti da o copie a filmului e care o pot viziona in fiecare zi, lucrand cu scenele, si de vizionandu-le de zeci de ori. Am vazut filmul, probabil, de 50 de ori, si il stiu destul de bine ca sa-mi dau seama despre ce vrea sa spuna. Tocmai am inceput sa lucrez la filmului "Angela's Ashes", ecranizat dupa minunata carte a lui Frank McCourt. Filmul e regizat de Alan Parker, si e pentru prima oara cand noi doi lucram impreuna. A facut un film minunat, si cred ca am sa inregistrez muzica in vara asta, iar filmul va aparea prin toamna. Fanii cartii, cred, vor adora filmului, si cred si eu ca sunt multi.

Lucasfilm says: D-le Williams… timpul e pe terminate. Va multumesc pentru ca ati fost cu noi astazi… ati vrea sa spuneti ceva in incheiere?

JohnWilliams: Vreau doar sa va multumesc pentu aceste intrebari, si pentru interesul manifestat si sper ca ca am discutat aici va contribui la placerea ce va o va da acest proiect. A fost un mare privilegiu sa lucrez cu George Lucas in toti acesti ani, si mi-a dat posibilitati enorme pentru a compune muzica. M-am distrat mult, am avut placerea sa calatoresc in jurul lumii, sa compun muzica pentru filme cu care oamenii se confunda. E mai mult decat safisfacator. Va multumesc si sper ca ne vom mai reintalni vreodata.

Lucasfilm: Va multumim pentru prezenta.

traducere Cristi Muresan
.:home .:artisti romani .:interviuri .:discografii .:cdreview
© Copyright www.electrosound.ro 2002