Index artisti straini |
New Age |
World/Traditional |
Soundtrack |
Electronic |
Underground |
Istorie/Genuri |
Linkuri |
Guestbook |
Contact |
|
Interviu John Williams - Star Wars |
..//home |
Din interiorul
unui modest bungalow intr-un studio de filme, au iesit la iveala cele mai
inaltatoare sunete din lumea filmului: atacul rechinului din "Jaws,"
marsul victorios din "Star Wars," muzica de vanatoare din "Raiders
of the Lost Ark," melodia bicicletei ce trece prin dreptul lunii din
"E.T. The Extra-Terrestrial."
Si acum -"Star Wars: Episode I -The Phantom Menace."
Acestea sunt componentele cele mai pretioase ale atelierului
maestrului de la Hollywood, John Williams, tinute cu dintii
de o sucursala a Universal Studios, Amblin Entertainment
si de birourile centrale ale DreamWorks conduse de Steven
Spielberg, pentru care Williams a compus muzica la 16
filme.
Williams detine un record naucitor: 37 de nominalizari
la Oscar si 5 Oscaruri obtinute; 12 premii Grammy; autorul
muzicii a 7 din cele mai bine vandute 10 filme din toate
timpurile; vanzari de milioane de dolari.
Unii compozitori au reputatia de a fi rastiti, daca nu
chiar bombastici. Nu insa si Williams. Cu un chip rotund,
privire prietenoasa si o barba tip cioc elegant ingrijita,
este un om extrem de curtenitor ce primeste orice reporter
sau fotograf in biroul lui, multumindu-i de trei ori pentru
vizita.
Camera are exact dimensiunea unei camere de zi, lucrurile
principale fiind un pian imperial si, langa el, un pupitru
pe care Williams isi scrie notele.
L-am intrebat despre "The Phantom Menace," a
carui actiune are loc cu ani in urma inainte de mai vechiul
"Star Wars".
"A fost ceva interesant pentru mine, pentru ca implica
o constructie unica, in felul urmator: filmul e ilustrat
de 120 de minute de muzica - doua ore de muzica! As spune,
cu oarece rezerve, ca 90% reprezinta noutati conserrvator.
Restul de 10% simt "citate" din temele mai vechi.
"Primul minut jumate din tema "Star Wars".
Pe la mijloc apar, foarte scurt, temele lui Darth Vader,
Yoda, cea a Printesei Leia, atunci cand apar indicii ale
viitorului traiect al personajului.
"Insa 90% din ceea ce e nou poate fi rezumat in felul
acesta: am putut sa preiau vechile teme si sa le "de-compun"
- sa le iau deoparte si sa le trasnscriu, oarecum, in
sens invers."
Exemplifica cu tema lui Anakin, baietelul ce va deveni
Darth Vader.
"E genul de tema specifica pentru un baietel, foarte
inocenta, lirica si idealistica. Insa e facuta din intervalele
din Marsul Imperial a lui Darth Vader. Care e, stim -
bom-bom-bom-BOM-bom-bom -, o expresie a maleficului.
"Am conceput tema lui Anakin din aceste intervale,
inversandu-le si rearanjandu-le ritmic, sau acompaniin-du-le
armonic intr-un fel diferit. Suna familiar, foarte gingas.
Insa daca o asculti cu atentie, e un pic de rautate in
ea."
"Cand am inregistrat tema cu London Symphony Orchestra,
cei mai tineri de pe acolo, care cunosteau "Star
Wars", mi-au spus: "Pai, stim ce e asta; nu
ne fraieresti tu pe noi."
Williams, acum in varsta de 66 de ani, a observat ca ingemanarea
bucatelelor din temele mai vechi cu cele mai noi au dat
la iveala o experienta unica, si "amuzanta".
Abordarea sa a urmarit structura sa caracteristica: se
uita la un film care e aproape finalizat, in afara de
efectele speciale. Dupa ce si-a petrecut primii ani la
Hollywood scriind pentru spectacole de televiziune sau
filme de categoria B, Williams s-a obisnuit cu angajamentele
pe durata scurta.
"Am vazut pentru prima oara 'The Phantom Menace'
in 1 Octombrie 1998," isi aminteste el. "Am
inceput sa scriu muzica pe la mijlocul lui Octombrie si
am inregistrat-o in Februarie. Filmul urma sa aiba premiera
pe 19 Mai. Asa ca mai aveam inca trei luni in care sa
compun doua ore de muzica pentru orchestra. E un lucru
foarte dificil, doar in termeni logistici."
In timpul procesului creativ, Williams analiza montajul
in fiecare zi, alegea o scena pentru a o ilustra, se punea
la pian si incepea sa compuna. Pupitrul de scris e in
stanga sa, si inca mai foloseste "demodatele instrumente:
creionul si hartia, fara sintetizatoare sau lucruri de
genul asta."
Graba ceruta compozitorilor are o parte buna si una rea,
observa Williams.
Regrete? Cateva. Insa adauga:
"Multe lucruri la care lucram din greu, au deseori
o valoare mai mica decat cele pe care le facem in graba,
atunci cand esti liber, ne-zorit de nimeni insa scutit
de povara de a te tot intreba la nesfarsit daca mai ai
timp sa lucrezi si sa repeti ceea ce ai facut. In marea
majoritate a timpului, caldura si presiunea dau la iveala
ce e mai bun din noi."
traducere Cristi Muresan
|
|