Index artisti straini
New Age
World/Traditional
Soundtrack
Electronic
Underground
Istorie/Genuri
Linkuri
Guestbook
Contact
[articole noi]
 21.09 new age(1)
Miscarea new age = muzica new age?
[tech info]
Cum sa concepi coperta unui CD?
CD-urile nu doar pentru muzica (DVD)
A doua fata a muzicii
Pirateria in Romania
Cum sa-ti promovezi muzica la radio
Demo-ul: cum sa iti lansezi muzica pe piata
[formular]
Pentru a ajuta la imbunatatirea site-lui, completati formularul urmator si puteti castiga in fiecare luna cate un cd. Apasati aici.



Cauta: Concurs!!! 5.03.2004
  Interviu John Williams - Star Wars ..//home

Din interiorul unui modest bungalow intr-un studio de filme, au iesit la iveala cele mai inaltatoare sunete din lumea filmului: atacul rechinului din "Jaws," marsul victorios din "Star Wars," muzica de vanatoare din "Raiders of the Lost Ark," melodia bicicletei ce trece prin dreptul lunii din "E.T. The Extra-Terrestrial."

Si acum -"Star Wars: Episode I -The Phantom Menace."

Acestea sunt componentele cele mai pretioase ale atelierului maestrului de la Hollywood, John Williams, tinute cu dintii de o sucursala a Universal Studios, Amblin Entertainment si de birourile centrale ale DreamWorks conduse de Steven Spielberg, pentru care Williams a compus muzica la 16 filme.

Williams detine un record naucitor: 37 de nominalizari la Oscar si 5 Oscaruri obtinute; 12 premii Grammy; autorul muzicii a 7 din cele mai bine vandute 10 filme din toate timpurile; vanzari de milioane de dolari.

Unii compozitori au reputatia de a fi rastiti, daca nu chiar bombastici. Nu insa si Williams. Cu un chip rotund, privire prietenoasa si o barba tip cioc elegant ingrijita, este un om extrem de curtenitor ce primeste orice reporter sau fotograf in biroul lui, multumindu-i de trei ori pentru vizita.
Camera are exact dimensiunea unei camere de zi, lucrurile principale fiind un pian imperial si, langa el, un pupitru pe care Williams isi scrie notele.

L-am intrebat despre "The Phantom Menace," a carui actiune are loc cu ani in urma inainte de mai vechiul "Star Wars".

"A fost ceva interesant pentru mine, pentru ca implica o constructie unica, in felul urmator: filmul e ilustrat de 120 de minute de muzica - doua ore de muzica! As spune, cu oarece rezerve, ca 90% reprezinta noutati conserrvator. Restul de 10% simt "citate" din temele mai vechi.

"Primul minut jumate din tema "Star Wars". Pe la mijloc apar, foarte scurt, temele lui Darth Vader, Yoda, cea a Printesei Leia, atunci cand apar indicii ale viitorului traiect al personajului.

"Insa 90% din ceea ce e nou poate fi rezumat in felul acesta: am putut sa preiau vechile teme si sa le "de-compun" - sa le iau deoparte si sa le trasnscriu, oarecum, in sens invers."

Exemplifica cu tema lui Anakin, baietelul ce va deveni Darth Vader.

"E genul de tema specifica pentru un baietel, foarte inocenta, lirica si idealistica. Insa e facuta din intervalele din Marsul Imperial a lui Darth Vader. Care e, stim - bom-bom-bom-BOM-bom-bom -, o expresie a maleficului.
"Am conceput tema lui Anakin din aceste intervale, inversandu-le si rearanjandu-le ritmic, sau acompaniin-du-le armonic intr-un fel diferit. Suna familiar, foarte gingas. Insa daca o asculti cu atentie, e un pic de rautate in ea."

"Cand am inregistrat tema cu London Symphony Orchestra, cei mai tineri de pe acolo, care cunosteau "Star Wars", mi-au spus: "Pai, stim ce e asta; nu ne fraieresti tu pe noi."

Williams, acum in varsta de 66 de ani, a observat ca ingemanarea bucatelelor din temele mai vechi cu cele mai noi au dat la iveala o experienta unica, si "amuzanta". Abordarea sa a urmarit structura sa caracteristica: se uita la un film care e aproape finalizat, in afara de efectele speciale. Dupa ce si-a petrecut primii ani la Hollywood scriind pentru spectacole de televiziune sau filme de categoria B, Williams s-a obisnuit cu angajamentele pe durata scurta.

"Am vazut pentru prima oara 'The Phantom Menace' in 1 Octombrie 1998," isi aminteste el. "Am inceput sa scriu muzica pe la mijlocul lui Octombrie si am inregistrat-o in Februarie. Filmul urma sa aiba premiera pe 19 Mai. Asa ca mai aveam inca trei luni in care sa compun doua ore de muzica pentru orchestra. E un lucru foarte dificil, doar in termeni logistici."

In timpul procesului creativ, Williams analiza montajul in fiecare zi, alegea o scena pentru a o ilustra, se punea la pian si incepea sa compuna. Pupitrul de scris e in stanga sa, si inca mai foloseste "demodatele instrumente: creionul si hartia, fara sintetizatoare sau lucruri de genul asta."

Graba ceruta compozitorilor are o parte buna si una rea, observa Williams.

Regrete? Cateva. Insa adauga:
"Multe lucruri la care lucram din greu, au deseori o valoare mai mica decat cele pe care le facem in graba, atunci cand esti liber, ne-zorit de nimeni insa scutit de povara de a te tot intreba la nesfarsit daca mai ai timp sa lucrezi si sa repeti ceea ce ai facut. In marea majoritate a timpului, caldura si presiunea dau la iveala ce e mai bun din noi."

traducere Cristi Muresan
.:home .:artisti romani .:interviuri .:discografii .:cdreview
© Copyright www.electrosound.ro 2002