Index artisti straini
New Age
World/Traditional
Soundtrack
Electronic
Underground
Istorie/Genuri
Linkuri
Guestbook
Contact
[articole noi]
 21.09 new age(1)
Miscarea new age = muzica new age?
[tech info]
Cum sa concepi coperta unui CD?
CD-urile nu doar pentru muzica (DVD)
A doua fata a muzicii
Pirateria in Romania
Cum sa-ti promovezi muzica la radio
Demo-ul: cum sa iti lansezi muzica pe piata
[formular]
Pentru a ajuta la imbunatatirea site-lui, completati formularul urmator si puteti castiga in fiecare luna cate un cd. Apasati aici.



Cauta: Concurs!!! 5.03.2004
  Demo-ul: cum sa iti lansezi muzica pe piata ..//home
Sa vedem unde se pot trimite demo-urile:

redactorilor de reviste de profil
directorilor de programe de la televiziune
directori de programe de la radio
directori A&R (artist & repertoire)
producatori ai caselor de discuri
impresari
cluburi
distribuitori de muzica
organizatori de concerte
magazinelor de muzica

De obicei cele mai simple pachete demo (demo package) contin doar un CD si o 'cover letter', insa cele mai multe din contactele enumerate mai sus au cerinte specifice pentru a accepta aceste materiale si pentru a le prelua cu o atentie sporita.

Inainte de a incepe

Trebuie sa fiti siguri care este destinatarul pachetului; pachetele adresate unei destinatii gresite sau unei persoane necorespunzatoare costa bani, fiind returnate la expeditor sau, mai rau, chiar aruncate la gunoi. Inainte de a pune pachetul la posta fiti siguri ca ati contactat telefonic persoana sau casa de discuri in cauza si ca ei accepta sa le trimiteti materialele.

In general redactorii radio si jurnalistii nu insista asupra acestor pasi, insa directorii A&R, producatorii, managerii sau impresarii nu vor primi demo-uri nesolicitate.

Uneori totusi, ei pot deveni interesati dupa o conversatie la telefon cu tanarul artist si pot accepta pachetele demo. Exista cazuri in care materialele trimise trebuie sa fie insotite de un cod special primit de la casa de discuri sau de la agenti, care trebuie neaparat mentionat pe colet (in caz contrar coletul se returneaza nedesfacut la expeditor). Intrebati persoana in cauza daca aveti nevoie de un cod pentru demo kituri in momentul in care doriti sa trimiteti coletul prin posta.

Ceea ce trebuie pus in pachetul demo:

CD-ul propriu-zis cu muzica
CD cu interviu radio
Caseta video/DVD cu o reprezentatie live/interviu luat artistului
Fotografii (artwork)/CD-Rom sau discheta cu imagini diverse legate de album
Cover letter (scrisoarea de intentie)
Press release (comunicatul de presa)
Biografia artistului (curriculum vitae artistic)
Project sheet (detalii despre proiect)
Track sheet (lista pieselor)
Pre-written interview (interviu scris dinainte)
Pliant cu informatii despre distributie
Detalii depre turnee

CD-ul propriu-zis

Daca trimiteti un CD (CD-ul este preferabil unei casete) fiti sigur ca nu il puneti in plicuri de hartie sau in acele carcase de plastic extra-subtiri (exista pericolul ca ele odata puse pe raft in studio sa 'dispara' printre alte CD-uri), ci in carcase de plastic standard si adaugati toate copertile interioare
(NT- Nota traducatorului: se recomanda a se citi materialul 'Cum sa concepi coperta unui CD').

Este foarte important sa ambalati apoi CD-ul intr-o folie protectoare din plastic cu bule.

(NT: Calitatea inregistrarii trebuie sa fie foarte buna - nimeni nu este dispus sa asculte pacanituri sau alte zgomote de fond)

CD-ul cu interviurile

Orice casa de discuri sau manager vrea sa stie cum se va descurca artistul cand i se va lua un interviu. Imprimand un CD cu segmente de interviu concepute inainte, va exista un press kit ieftin si foarte util, continand informatii importante despre artist, despre inregistrari si despre activitatile curente. Pentru a deveni si mai interesant CD-ul poate contine si 2-3 piese selectate cu grija. Toate acestea pot demostra ca muzicianul este bun nu doar intr-un studio ci si inafara lui, in fata publicului sau la un interviu. Ori de cate ori artistul este intervievat la radio sau la televiziune este bine sa fie cerute copii ale materialului filmat (majoritatea statiilor vor oferi aceste copii gratuit sau vor fi platite doar suporturile de inregistrare - caseta audio, caseta VHS)

Caseta video/DVD

Uitati de stilul sclipitor multimedia al postului MTV; cele mai multe case de discuri sau agentii vor doar o reprezentatie live, un sunet clar, cateva imagini de scena si ale artistului, combinate cat mai bine. Imaginile vor fi luate intr-un studio si vor fi urmarite de catre cei interesati in muzica artistului.

Pentru o prezentare mai sofisticata se poate recurge la introducerea prin cuvinte a artistului, care va explica el insusi de ce muzica sa este diferita de a celorlalti si de ce este cea mai potrivita alegere pentru o casa de discuri. Este preferabil ca prezentarea sa nu dureze mai mult de 15 minute, iar segmentele de interviu sa aiba o durata intre 10-30 secunde. Se pot aduga si sectiuni muzicale intre aceste parti de discutii.

Fotografiile

Cu toate ca fotografiile alb-negru 8x10 sunt folosite cu succes, mai nou se adauga pachetului si cate un CD-Rom (sau o discheta) cu imagini alb-negru ale artistului si de asemenea fotografia copertii albumului. Cele mai multe publicatii de profil pot deschide formatele JPEG sau PDF cu usurinta si de aceea trebuie ca imaginile sa fie salvate la 300 dpi sau mai mult. Aceste elemente sunt importante pentru a oferi o idee managerilor despre potentialul si imaginea telegenica a artistului ('TV friendly').

Fotografiile nu pot lipsi dintr-un kit demo.

Cover letter (scrisoarea de intentie)

Scrisoarea de intentie furnizeaza informatiile de baza despre cine sunt artistii si ceea ce vor de la destinatarul scrisorii (casa de discuri, impresar etc). Trebuie sa contina: adresa si numele expeditorului (inclusiv e-mail si web site), cateva randuri prin care se explica motivul trimiterii demo-ului, o lista cu ceea ce contine pachetul trimis si cateva detalii despre proiect. Informatii precum: 'Vom concerta in 12 octombrie la orele 21 in clubul Kit Kat; speram sa fiti invitatii nostri; adresa clubului este...' pot fi extrem de folositoare pentru impresari.

Orice pachet demo trebuie sa fie insotit de o scrisoare de intentie.

Press release (comunicatul de presa)

Trimisa jurnalistilor, aceasta prezentare standardizata furnizeaza maximul de informatii intr-un spatiu mic: una sau maxim doua pagini. Scris in stilul traditional al piramidei inversate, comunicatul de presa contine un antet care prezinta scopul kit-ului demo ('Grupul Angelsent lanseanza un nou CD'), urmat indeaproape de un sub-titlu (Turneu in 20 de orase incepand cu 30 septembrie). Antetul poate fi scris cu fonturi mai mari, restul textului urmand a fi scris aerisit si cu fonturi de 12. Se mentioneaza orasul de origine (Brooklyn, NY) deoarece jurnalistii in multe cazuri dau prioritate activitatilor regionale.

Textul propriu-zis al comunicatului de presa va incepe cu cele mai importante informatii, iar la final vor fi adaugate cele mai putin interesante elemente. Stilul redactional ve fi concis si clar si se pot include cateva cuvinte ale artistului sau ale altei personalitati din domeniu ('Despre grupul Angelsent, Kitaro a spus: 'Muzica lor este divina!'')

Biografia artistului

Biografia ajuta destinatarul kitului demo sa afle cat mai multe informatii despre artist. Ce contine o biografie sau un curriculum vitae artistic: numele artistului, data si locul nasterii, studiile muzicale si pregatirea in domeniu, instrumentele la care interpreteaza, activitati in care este implicat, hobby-uri legate de procesul muzical. Biografiile trebuie sa fie concrete si clare, insa nu laconice, preferabil doar de o pagina, iar in cazul unui artist exeprimentat pot fi mai lungi.

Project sheet (detalii despre proiect)

De cele mai multe ori aceasta parte importanta este lasata la o parte datorita necunoasterii detaliilor despre muzica compusa. 'Project sheet' este un material exact ca si biografia artistului, insa se refera la album: cum a evoluat procesul crearii pieselor (versurile, muzica), istoria pe scurt a inregistrarii albumului si pot fi incluse chiar si detalii umoristice din timpul inregistrarii din studio (daca este cazul).

Track sheet (lista pieselor)

  1. Enumera piesele, titlurile lor si cronometrajele.
  2. Prezinta cele mai intime ganduri ale artistului despre fiecare piesa in parte (cateva randuri la fiecare piesa).

Lista pieselor este optionala, insa sunt cazuri in care un reviewer poate alege sau nu albumul in functie de ea.

Pre-written interview (interviul scris dinainte)

Nu este nici un mister aici; va puneti singuri intrebari despre formatie, album, concerte etc…si raspundeti la ele in scris. Veti fi surprinsi cate reviste vor tipari parti din acest interviu in paginile lor.

Interviul trebuie sa se incadreze in 2-4 pagini.

Pliantul cu informatii despre distributie

Acest pliant marime A4 trebuie sa contina o fotografie a copertii albumului, precum si urmatoarele informatii: numele artistului, titlul albumului, casa de discuri, adresa si modul de contactare al casei de discuri, numarul UPC, instrumentatia folosita, titlurile si cronometrajul pieselor, cronometrajul total al pieselor, o scurta biografie a artistului (un paragraf), o scurta descriere a albumului, incadrarea albumului ( File Under: pop, disco, new age etc.), informatii despre promovare. Nu trebuie uitate numerele de telefon gratuite unde se poate comanda albumul (acest pliant poate ajunge la oricine).

Detalii despre turnee

Toti agentii si impresarii doresc sa stie unde a concertat un artist sau unde va merge pentru concerte. Daca artistul nu a avut inca nici un concert nu trebuie sa isi faca griji, va veni si timpul sau.

Concluzii

Un pachet demo nu are nevoie de pagini multicolore sau dosare sofisticate, insa trebuie facut cat mai bine cu putinta, nelasand nimic la voia intamplarii. Trebuie sa fie usor de citit, iar materialele sa fie de cea mai buna calitate. Daca nu sunteti in stare sa-l faceti de unul singur, apelati la profesionisti sa va ajute (jurnalisti, fotografi, ingineri de sunet).

Acest pachet demo este cartea de vizita cu care va prezentati la portile industriei muzicale.

Autor: PJ Birosik
New Age Voice Magazine
Septembrie 2002, USA
www.newagevoice.com
Traducerea: Sergiu Rusu


  • Multe din elementele prezentate in acest material sunt adresate direct pietei muzicale a Statelor Unite, astfel incat anumite paragrafe nu se aplica (inca) muzicii si produselor muzicale din Romania.

    Pentru cei interesati in a obtine mai multe detalii si chiar materiale suplimentare (mostre de biografii, press releases, cover letters etc.) adresa mea de contact este: sergiurusu@yahoo.com

.:home .:artisti romani .:interviuri .:discografii .:cdreview
© Copyright www.electrosound.ro 2002