Index artisti straini
New Age
World/Traditional
Soundtrack
Electronic
Underground
Istorie/Genuri
Linkuri
Guestbook
Contact
[articole noi]
 21.09 new age(1)
Miscarea new age = muzica new age?
[tech info]
Cum sa concepi coperta unui CD?
CD-urile nu doar pentru muzica (DVD)
A doua fata a muzicii
Pirateria in Romania
Cum sa-ti promovezi muzica la radio
Demo-ul: cum sa iti lansezi muzica pe piata
[formular]
Pentru a ajuta la imbunatatirea site-lui, completati formularul urmator si puteti castiga in fiecare luna cate un cd. Apasati aici.



Cauta: Concurs!!! 5.03.2004
  Designul copertilor de CD..//home

Acest articol este dedicat tuturor celor implicati in procesele de design grafic pentru copertile de compact discuri: designer, producator, artist, muzician etc.

De ce un muzician sau un manager al unei case de discuri permite unei coperti de CD sa ajunga la tipografie cu textele scrise atat de mic sau camuflate atat de bine incat nimeni sa nu le poata citi? Deseori vedem fonturi ciudate, dedicatii scrise in spirala sau imagini montate in spatele textului. Creativitatea artistica a inflorit in ultimii ani, iar modul de prezentare a unui CD a devenit o desfatare pentru ochi. Insa articolul de fata nu este dedicat elogiului originalitatii artistice.

De ce sa sabotezi eforturile de marketing prin crearea unor coperti de CD greu de citit? Criticii muzicali, DJ-ii sau vanzatorii de muzica trebuie sa citeasca aceste texte, chiar daca sunt doar numarul piesei si titlul, in timp ce ascultatorul ar dori poate sa savureze versurile melodiei si sa afle detalii despre album.

Ce spun cei avizati:

'In muzica ambalajul este totul. Consumatorilor le place sa atinga produsul, inainte de a lasa banii pe tejghea. Daca intr-un magazin nu este difuzata muzica ta, incearca sa-i ajuti sa-si imagineze cum este ceea ce ai compus. Descrie muzica intr-o fraza sau doua. Cum va cunoaste atunci ascultatorul ceea ce cumpara? Va citi aceste detalii...'
Liz Doan- senior buyer, Music Design

'Cele trei mari nemultumiri ale mele sunt:
1.lungimea pieselor nu este trecute pe coperta
2.piesele care sunt prea lungi
3.piesele care se imbina intre ele, fara pauza
Nu va pot spune de cate ori am dat peste vreun album de pe care voiam sa aleg o piesa si nu stiam cat de lungi sunt piesele si neavand timpul necesar sa le cronometrez eu insumi am renuntat la album'
Forest- host and producer, Musical Starstreams

'Hai sa spunem pe fata: muzica slaba se vinde in ambalaje de exceptie, insa muzica de calitate nu se vinde in ambalaje de proasta calitate. Cumparatorul decide daca sa cumpere un CD sau nu in aproximativ doua secunde, chiar fara sa asculte muzica, daca designerul si-a facut meseria cum trebuie. Inainte de a-ti proiecta coperta la album, mergi prin magazinele de specialitate si observa CD-urile de acolo. Observa cam ce iti atrage privirea: o culoare, o tema, un stil?
PJ Birosik- music writer, music marketer, Musik International

Cum sa ne alegem caracterele, fonturile si designul?

Exista o cale stiintifica pentru a alege o prezentare de efect? De cativa ani Colin Wheildon
a studiat modul de percepere a caracterelor tipografice. Ne spune toate aceste secrete in cartea sa: 'Type and Layout: How Typography and Design Can Get Your Message Across- Or Get In The Way'. Cateva capitole din acest volum ar putea da mari dureri de cap designerilor si nu numai lor.

'Un model grafic care arata bine, insa este greu de descifrat, spune autorul, nu este decat o bucata de hartie frumos colorata!'

In alegerea unor caractere a aparut urmatorul rezultat: modelul cu serife Garamond a fost apreciat de 67% din cei intervievati, pe cand un model fara serife (Helvetica) a fost apreciat doar de 12%.

Dimensiunea este foarte importanta. A trecut perioada marilor suprafete ale copertilor discurilor de vinil. Acum avem la dispozitie o suprafata net inferioara de doar 12/12 cm. Ar trebui sa dea de gandit.

Ce am putea spune despre marginile neregulate, despre umbre, montaje si fundaluri? Principalul motiv pantru care umbrele sunt utilizate este ca ofera privitorului senzatia de plutire a textului pe pagina, o idee de contrast. Inainte de a pune pe hartie efectele speciale gandeste-te bine, imagineaza-ti cum vor arata odata tiparite. Nu uita de 'puterea' spatiilor albe si mai bine renunta la fundalurile prea incarcate. Montajele sunt o varianta buna pentru albumele fusion-world.

Si acum cateva cuvinte despre tiparire. Trebuie tinut minte ca o imagine fotografiata in alb-negru are cateva caracteristici: daca avem ceva rosu sau negru va aparea ca negru, iar albul sau albastrul deschis vor fi doar alb. Ce inseamna asta? Daca albumului tau ii este facuta o fotografie alb-negru pentru o revista, s-ar putea ca unele detalii de pe coperta sa se piarda.

Mai exista o metoda de a face un CD atractiv: imprimarea textului cu auriu. Totul este ok pana in momentul in care scanezi coperta: folia aurie se transforma in negru si efectul se pierde. Ai putea sa ajuti totusi acest efect prin adaugarea de contrast si subliniere la cea ce tiparesti.

Unele coperti de albume sunt proiectate ca si cum a face parte dintr-o familie a unei case de discuri. De exemplu Windham Hill Records si ECM utilizeaza un design consistent pentru albumele editate, astfel incat cumparatorul are incredere in orice apare sub sigla lor.In schimb casa de discuri Real World a lui Peter Gabriel foloseste un design abstract si aproape deloc text.

Ce ar trebui sa ne amintim in final:

1.Foarte important! Asigura un titlu citet pentru albumul tau, nu uita de numele muzicianului, si piesele sa fie enumerate pe coperta. Inchipuie-ti un DJ care trebuie sa aleaga CD-ul tau si nici nu-i poate citi titlul...

2.Totdeauna piesele sa fie numerotate si cronometrate, iar titlurile pieselor sa fie scrise citet pe coperta din spate a CD-ului si chiar pe CD-ul propriu-zis. Un DJ depinde de aceste informatii pentru a-si planifica spectacolele.

3.Abtibildurile de pe coperta au rolul lor in a descrie un album sau in a mentiona un premiu obtinut de artist. Sau pentru un compozitor mai putin cunoscut se pot trece detalii despre album: solo piano, reggae, ambient etc.

4.Tipariti negru pe alb. Efectul va fi pe masura.

5.Modul de ambalare: nu folositi carcase de CD supradimensionate, cum le mai punem pe raft?
In carcasele obisnuite verificati cum se potriveste coperta CD-ului, pentru a nu aparea surprize ulterior.

6.Ce sa punem pe coperta din spate a CD-ului: numele si sigla casei de discuri, adresa si modul de contactare ( strada/casuta postala, oras, cod, tara, telefon, fax, email, web site), numarul de identificare al albumului (casa de discuri are mai multe albume editate),
informatii despre copyright, o scurta descriere a albumului si a compozitorului, o fotografie a artistului, lista cu piesele si cronometrajul lor (nu ar strica si un Total Time).

Autor:Carol Wright
New Age Voice Magazine
February 2001
www.newagevoice.com
Traducerea: Sergiu Rusu

.:home .:artisti romani .:interviuri .:discografii .:cdreview
© Copyright www.electrosound.ro 2002